تأثیر هوش مصنوعی در خانه‌های هوشمند

هوش مصنوعی در خانه های هوشمند

مفهوم خانه‌های هوشمند از رویایی دور به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده است. هوش مصنوعی در تکنولوژی خانه‌های هوشمند عمیقاً دخالت دارد. از آنجایی که ابزارهای اتوماسیون خانگی روز به روز مقرون به صرفه‌تر شده، خانه‌ی هوشمند دیگر فقط برای ثروتمندان نیست. هدف نهایی اتوماسیون خانگی محدود کردن نیاز به مشارکت انسان است. با هوش مصنوعی، این هدف به خوبی در دسترس است. هوش مصنوعی، اگرچه فقط یک ایده نسبتا جدید است، اما امروزه برای هر کسی که به رایانه یا تلفن هوشمند دسترسی دارد، قابل دسترسی است.

اینترنت اشیا: در خانه‌های امروزی، اکثریت قریب به اتفاق، دستگاه‌ها و لوازم خانگی به صورت دستی یا با تایمرهای از پیش تعیین شده کار می‌کنند. جایگزینی برای این روش کلاسیک، کنترل از طریق اتوماسیون است. هنگامی که وسایل از طریق یک شبکه خانگی بهم متصل می‌شوند، از هر نقطه‌ای در داخل و حتی خارج از خانه قابل کنترل هستند.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی زمانی اتفاق می‌افتد که فناوری تلاش کرده تا مانند یک انسان فکر کند، حس کند، استدلال کند و یاد بگیرد که ذهن انسان چگونه آن کارها را انجام می‌دهد. هوش مصنوعی می‌تواند بنویسد، موسیقی بسازد و حتی سعی کند احساسات ما را درک کند.

پس از راه‌اندازی ChatGPT در سال گذشته، تعداد ابزارهای هوش مصنوعی (AI) زیاد شده است. اکنون، چت‌بات‌ها کانون توجه رسانه‌ها هستند، تعداد پروژه‌های هوش مصنوعی به صدها هزار نفر می‌رسد، مایکروسافت (Microsoft) و گوگل (Google) به عنوان نام‌های بزرگی که ابتکارات هوش مصنوعی را دنبال می‌کنند به OpenAI ملحق شده‌اند، حتی TikTok، Adobe و … در حال استفاده از هوش مصنوعی در سیستم‌های خود هستند.

با این حال، برای بسیاری از ما، بیشترین تأثیر هوش مصنوعی از طریق اتوماسیون، دستیاران مجازی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین، خانه‌ها را کارآمدتر کرده و زمان خود را می‌توانید مدیریت کنید.

هوش مصنوعی (AI) بدون شک شیوه‌ی زندگی و کار ما را متحول کرده و خانه‌های هوشمند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. خانه‌های هوشمند به طور فزاینده‌ای محبوب شده زیرا راحتی، کاهش مصرف انرژی و سناریو‌سازی را به افراد ارائه می‌‌دهد. با هوش مصنوعی، خانه‌های هوشمند به صورت خودکار، بصری‌تر و پاسخگوتر خواهند بود.

هنگامی که این دستگاه‌ها اجازه‌ی کنترل توسط هوش مصنوعی را داشته باشند، وظایف زندگی می‌توانند ساده شوند. هوش مصنوعی می‌تواند وضعیت هر دستگاه مرتبطی را کنترل کند و در صورت بروز اتفاق یا نیاز به تنظیم، وضعیت کاربر را به‌روزرسانی کند. کاربر می‌تواند از یک هوش مصنوعی بخواهد که تنظیماتی را که صلاح می‌داند انجام دهد.

به عنوان مثال؛ اگر کاربر در حال پختن غذا با استفاده از اجاق هوشمند است، یک هوش مصنوعی می‌تواند دمای داخلی غذای در حال پخت را کنترل کند. اگر غذا به دمای اولیه برسد، هوش مصنوعی می‌تواند دمای پخت را کاهش دهد تا از سوختن غذا جلوگیری کند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به کاربر اطلاع دهد که غذا برای خارج کردن از اجاق یا اجاق گاز آماده است.

 

با هوش مصنوعی، راه‌حل‌های بی‌پایانی برای ساده‌تر کردن زندگی در خانه وجود دارد.

 

با هوش مصنوعی، راه‌حل‌های بی‌پایانی برای ساده‌تر کردن زندگی در خانه وجود دارد.

اتوماسیون خانگی یکی از عملکردهای اصلی هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IOT) در خانه‌های هوشمند است. با کمک این فناوری‌ها، می‌توانیم فرآیندهای مختلفی مانند تنظیم دما، خاموش کردن چراغ‌ها هنگام خروج از خانه و قفل کردن درها را خودکار کنیم. الگوریتم‌های هوش مصنوعی از اطلاعات تعاملات انسانی و داده‌های حسگر اینترنت اشیا برای تولید روال‌های اتوماسیون شخصی استفاده می‌کنند که باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی، افزایش امنیت و ساده‌سازی زندگی روزمره می‌شود.

به عنوان مثال؛ حسگرهای اینترنت اشیا می‌توانند حضور شما را در هنگام ورود به خانه‌ی هوشمند خود تشخیص دهند و فوراً نور، دما و موسیقی را به تنظیمات دلخواه شما تغییر دهند، در نتیجه، خانه‌ی شما همیشه دنج و دلپذیر خواهد بود. هوش مصنوعی می‌تواند کارهای روزمره شما را یاد بگیرد و نیازهای شما را پیش‌بینی کند.

ابزارهای هوش مصنوعی در خانه‌های هوشمند می‌توانند زمان را برای تهویه مطبوع تنظیم کرده، کردن خانه و … ، که براساس برنامه‌ی زمانی خاص (دادن سناریو) و در دسترس بودن شما، که با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌شده از دستگاه‌ها، تکامل بیشتری پیدا کنند.

هوش مصنوعی می‌تواند تأثیر عمیقی روی صنعت خانه‌های هوشمند بگذارد و نحوه‌ی تعامل ما با خانه‌هایمان را متحول کند و تجربیات کلی زندگی را افزایش دهد.

در اینجا چند راه وجود دارد که هوش مصنوعی در آینده، خانه‌های هوشمند را شکل می‌دهد . تاثیر هوش مصنوعی در خانه های هوشمند :

۱-اتوماسیون خانه‌ی شخصی:

هوش مصنوعی در خانه های هوشمند می‌توانند از رفتارها و ترجیحات کاربر یاد بگیرند و روال‌های اتوماسیون شخصی‌سازی شده را ایجاد کنند. این سیستم‌ها می‌توانند با عادات فردی مانند تنظیم روشنایی و دما، بهینه‌سازی مصرف انرژی و پیش‌بینی نیازهای سرنشینان سازگار شوند.

۲-دستیارهای صوتی فعال:

دستیارهای صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند الکسای آمازون (Amazon’s Alexa)، دستیار گوگل (Google Assistant) و سیری اپل (Apple’s Siri) به مرکزیت خانه‌های هوشمند تبدیل شده‎اند. آنها کنترل یکپارچه دستگاه‌ها و لوازم مختلف را از طریق دستورات زبان طبیعی امکان‎پذیر ساخته و اتوماسیون خانگی را در دسترس‌تر و شهودی‎تر می‌کنند.

۳-امنیت و حریم خصوصی پیشرفته:

سیستم‌های امنیتی مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند فعالیت‌های مشکوک را شناسایی کنند، چهره‌ها را تشخیص داده و روش‌های احراز هویت قوی‌تری ارائه دهند. علاوه براین، هوش مصنوعی می‌تواند حریم خصوصی داده‌ها را با تجزیه و تحلیل الگوهای کاربر به صورت محلی تقویت کرده و نیاز به انتقال اطلاعات حساس به ابر را کاهش دهد.

هوش مصنوعی در خانه های هوشمند با نظارت خودکار از طریق سنسورهای حرکتی، دوربین‌های ویدئویی و سایر فناوری‌های پیشرفته، باعث افزایش امنیت خانه می‌شود. سیستم‌های نظارت امنیتی می‌توانند فعالیت‌های غیرعادی را شناسایی کرده و از طریق موبایل به صاحبان خانه هشدار دهند.

سنسور دود با هوش مصنوعی، با تشخیص وجود مونوکسید کربن در محل و سایر دستگاه‌های ایمنی نیز می‌توانند به صاحبان خانه کمک کنند تا از اتفاق حادثه و آسیب به خانه‌هایشان جلوگیری کنند.

۴-کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی در هزینه:

هوش مصنوعی و اتوماسیون راه را برای مدیریت کارآمدتر انرژی در خانه‌های ما هموار کرده‌اند. دستگاه‌های هوشمند با الگوریتم‌های هوش مصنوعی داخلی می‌توانند الگوهای مصرف انرژی را تجزیه و تحلیل کنند و مصرف انرژی را بهینه کنند و در نتیجه باعث کاهش هزینه‌ها و بهبود پایداری شوند.

هوش مصنوعی می‌تواند مصرف انرژی را با تجزیه و تحلیل داده‌های کنتورهای هوشمند، به کمک پیش‌بینی‌های آب و هوا و … بهینه کند. این هوشمندی، سیستم‌های خانه هوشمند را قادر می‌سازد تا به طور خودکار ترموستات، روشنایی و دیگر دستگاه‌ها را برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های برق تنظیم کنند.

خانه‌های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی از نظر انرژی کارآمدتر و سازگارتر با محیط زیست هستند. صاحبان خانه‌ می‌توانند از هوش مصنوعی برای کاهش مصرف انرژی با تنظیم دستگاه‌ها برای خاموش شدن خودکار در صورت عدم استفاده، استفاده از ترموستات‌های هوشمند با نور آفتاب خودکار، برای بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش مصرف آب استفاده کنند. هوش مصنوعی با یادگیری الگوهای مصرف انرژی و شناسایی مناطقی که مصرف انرژی ممکن است ناکارآمد باشد، به صاحبان خانه کمک کرده تا در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

۵-سلامتی  در خانه های هوشمند 

فناوری هوش مصنوعی همچنین به ادغام خانه هوشمند به سلامت شخص کمک خواهد کرد. بین ابزارهای پوشیدنی و حسگرهای ایمنی در خانه همگرایی وجود خواهد داشت که نظارت بر سلامت شخص در فضاهای زندگی را بهبود می بخشد.

حسگرهای مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند رفاه سرنشینان، ردیابی فعالیت‌ها، الگوهای خواب و معیارهای سلامت را کنترل کنند. از این داده‌ها می‌توان برای ارائه‌ی توصیه‌های بهداشتی شخصی‌سازی شده و در صورت نیاز به اورژانس هشدار داد.

قیمت خانه هوشمند
 
هزینه‌ی ساخت یک هوش مصنوعی برای اتوماسیون خانه هوشمند چقدر است؟

اگر به هوش مصنوعی در اتوماسیون خانه هوشمند علاقه دارید، هزینه ساخت یک پروژه‌ی هوش مصنوعی از ۱۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ دلار متغیر است. هزینه به عوامل مختلفی از جمله شرکت توسعه برنامه براساس تقاضا، پیچیدگی برنامه، اندازه و عملکرد بستگی دارد.

چه مدت طول می‌کشد تا یک برنامه اتوماسیون خانه هوشمند با هوش مصنوعی بسازید؟

زمان ساخت یک برنامه اتوماسیون خانه هوشمند با هوش مصنوعی براساس پیچیدگی و ویژگی‌ها متفاوت است. یک برنامه ساده ممکن است چند ماه طول بکشد، در حالی که یک برنامه جامع ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد. این به محدوده و منابع پروژه شما بستگی دارد.

سرمایه‌گذاری در اپلیکیشن اتوماسیون خانه هوشمند هوش مصنوعی چه مزایایی دارد؟

سرمایه‌گذاری در یک برنامه اتوماسیون خانه هوشمند با هوش مصنوعی مزایای متعددی از جمله؛ افزایش راحتی، صرفه‌جویی در انرژی، امنیت و توانایی کنترل خانه از راه دور را ارائه می‌دهد. همچنین می‌تواند ارزش فروش مجدد خانه شما را افزایش دهد و کیفیت کلی زندگی شما را بهبود بخشد.

نقش تحول آفرین هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در خانه‌های هوشمند:

خانه‌های ما به دلیل گرد هم آمدن اینترنت اشیاء (IoT) و هوش مصنوعی (AI) در این دوره از نوآوری‌های سریع فناوری، به طور فزاینده‌ای هوشمند می‌شوند. خانه‌های ما اکنون کارآمدتر، ایمن‌تر و راحت‌تر از همیشه هستند، زیرا این دو فناوری قدرتمند، شیوه زندگی ما را تغییر می‌دهند.

با پذیرش روزافزون فناوری هوش مصنوعی، خانه‌های هوشمند مدرن‌تر، کم‌مصرف‌تر، ایمن‌تر و راحت‌تر می‌شوند. دستگاه‌های مجهز به هوش مصنوعی به صاحب خانه‌ها، کنترل بیشتری روی فضای زندگی‌شان می‌دهند. این فناوری ضمن کاهش مصرف انرژی و کمک به محیط زیست، امنیت خانه را تضمین می‌کند. همانطور که فناوری هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه خواهد داد، خانه‌های هوشمند در آینده حتی پیچیده‌تر و پاسخگوتر خواهند بود و کیفیت زندگی ما را تا حد زیادی بهبود می بخشند.

در نتیجه، تأثیر هوش مصنوعی بر صنعت خانه های هوشمند متحول کننده خواهد بود و عصری از فضاهای زندگی شخصی، کارآمد و هوشمند را آغاز می کند. با ادامه پیشرفت فناوری، صنعت خانه‌های هوشمند شاهد افزایش پذیرش و ادغام راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود و تجربه‌ای یکپارچه‌تر، مرتبط‌تر و توانمندتر برای صاحبان خانه ایجاد می‌کند.