قیمت خانه هوشمند ، هزینه هوشمند سازی ساختمان

قیمت خانه هوشمند

 

خانه هوشمند چیست ؟

خانه هوشمند به خانه ای گفته می شود که مجهز به دستگاه های متصل بهم است که می توان از راه دور از طریق گوشی هوشمند یا کامپیوتر آن را برنامه ریزی و کنترل کرد. در این خانه ها تجهیزات هوشمند بر اساس  اطلاعات سنسور ها به صورت هوشمند واکنش نشان داده و عمل میکنند. همچنین با هوشمند سازی ساختمان برای انجام همزمان مجموعه ای از کارها با دادن سناریوهایی به سیستم های خانه می توان دستورات لازم جهت رخ داد آن اتفاق را برنامه ریزی کرد.برای اشنایی کامل تر با خانه هوشمند پیشنهاد میکنیم سری به مقاله خانه هوشمند بزنید.

هدف از هوشمند سازی ساختمان آسایش و امنیت برای ساکنین آن است. فراهم شدن آسایش و امنیت نیز متعاقباً هزینه های در بر خواهند داشت. هزینه هوشمند سازی ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد ما در این مقاله به چند عامل مهم در تعیین هزینه خانه هوشمند اشاره خواهیم کرد.

 

عوامل موثر در تعیین قیمت خانه هوشمند ( هزینه هوشمند سازی ساختمان ) :

 

۱- تجهیزات هوشمند سازی

۲- مساحت ساختمان

۳- نوع سیستم یا پروتکل هوشمندسازی

۴-برند و شرکت تولید کننده تجهیزات هوشمند سازی

۵-نیاز و سلیقه مشتری

 


 

۱- تجهیزات هوشمند سازی

اولین و مهم ترین عامل در تعیین هزینه های هوشمند سازی خانه ، تجهیزات مد نظر برای هوشمند سازی است. به عبارتی چه تجهیزاتی از منزل نیاز و امکان هوشمند سازی دارند. در این بخش به اختصار به انواع تجهیزات خانه هوشمند  اشاره مینماییم.

هوشمند سازی نور و روشنایی و قیمت هوشمند سازی روشنایی :

یکی از ابتدایی ترین بخش ها در هوشمند سازی ساختمان بخش نور و روشنایی هوشمند است. روشنایی هوشمند، یکی از امکانات خانه هوشمند است که از جنبه‌های مختلف آسایش، راحتی و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی را بهمراه دارد. با این سیستم شما می توانید که نور خانه را با توجه به احساس و نیاز خود از راه دور و یا به صورت هوشمند و با توجه به زمان و شرایط نور تغییر دهید.

تجهیزات روشنایی هوشمند علاوه بر ایجاد راحتی و آسایش ، جلوه لوکس و جذابی به طراحی دکوراسیون منزل خواهند داد و در نتیجه قیمت خانه نیز تحت تاثیر آن قرار گرفته و خانه ارزنده تر خواهد شد.

لیست تجهیزات روشنایی هوشمند  :

حال با توجه به این که در هوشمند سازی خانه از کدام یک از تجهیزات روشنایی هوشمند بخواهید استفاده کنید ، مسلما هزینه هوشمند سازی ساختمان برای شما متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال برای هوشمند سازی نور و روشنایی از کلید های لمسی با ظاهر شیک و امکانات متعدد استفاده شود یا به دلیل محدودیت مالی تنها از پشت کلید های مبدل سنتی به هوشمند صرفا برای کارایی هوشمند آن استفاده شود و ظاهر همان حالت سنتی باقی بماند. پیاده سازی مورد دوم به مراتب هزینه پایین تری نسبت به تعویض کل کلید خواهد داشت.

حتی میتوان ترکیبی از تمام این ها همراه با کلید های سنتی قدیمی با ظاهری نزدیک به کلید های جدید که در طراحی ظاهری نیز هماهنگی ایجاد شود بکار برد. این یک راهکار جذاب از محصولات آسانه برای باز بودن گزینه های انتخاب برای مشتریان میباشد. که هزینه طراحی خانه هوشمند را راحتتر بتوان مدیریت کرد.

تجهیرات سرمایش و گرمایش هوشمند ، هزینه هوشمند سازی سرمایش و گرمایش در خانه هوشمند :

سرمایش و گرمایش هوشمند جزو اصلی ترین بخشهای یک خانه هوشمند بشمار میرود. هزینه ای که برای هوشمند سازی سرمایش و گرمایش ساختمان صرف میشود ، قطعا سرمایه گذاری بسیار عالی و معقولی برای آینده است. چرا که با صرفه جویی در مصرف انرژی مسلما بازگشت هزینه هوشمند سازی اولیه اتفاق خواهد افتاد. علاوه بر صرفه جویی در هزینه در مبحث صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ منابع طبیعی نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

لیست تجهیزات سرمایش و گرمایش هوشمند :

  • کلید کولر آبی هوشمند
  • کلید ترموستات هوشمند

کلید های هوشمند کولر آبی یک ایده جذاب برای هوشمند کردن سرمایش منزل بشمار میروند. چرا که در کشور ما هنوز کولر آبی بخش عمده ای از سیستم سرمایش ساختمان ها میباشد که متاسفانه سالهاست با همان طراحی سنتی بدون هیچگونه هوشمندی و یا حتی امکان اتوماتیک هنوز تولید میشوند. با استفاده از کلید های کولر آبی هوشمند براحتی می توان کولر های سنتی را هوشمند و مدرن کرد، بدون اینکه برای هوشمند سازی ساختمان مجبور شویم سیستم سرمایش آن را به کل تغییر دهیم. و این یعنی هوشمند سازی ساختمان با حداقل هزینه.

با استفاده از  کلید های ترموستات و کلید کولر آبی هوشمند براحتی میتوان سرمایش و گرمایش را با کمترین هزینه هوشمند کرد. چرا که هزینه های تغییر سیستم ، هزینه های تخریب و نصب از میان خواهد رفت و تاثیر بسزایی در تعیین قیمت خانه هوشمند خواهد داشت.

تجهیزات امنیتی و ایمنی خانه هوشمند

ایمنی و امنیت یکی از ویژگی های مهم در خانه های هوشمند بشمار میرود. چراکه ساکنین خانه های  هوشمند با صرف هزینه به دنبال تامین امنیت و ایمنی هوشمند و قابل اعتماد در خانه های هوشمند هستند. با توجه به این ویژگی مهم خانه هوشمند ، تجهیزات هوشمند سازی امنیتی و ایمنی با دامنه وسعیی از امکانات و قیمت های متفاوت در بازار موجود میباشد. کاربران باتوجه به نیاز های امنیتی و بودجه مالی مدنظر می توانند از این تجهیزات جهت ایمن سازی خانه هوشمند استفاده نمایند.

انواع تجهیزات هوشمند سازی امنیت و ایمنی ساختمان

  • انواع دوربین های تحت شبکه هوشمند
  • دزدگیر های خانه هوشمند
  • انواع سنسور های تشخیصی

هریک از این تجهیزات در مدل ها و امکانات متعدد و با قیمتهای مختلف در بازار موجود میباشد. دوربین های تحت شبکه سیمی و بیسیم و چرخشی یا ساده  با توجه به نیاز امنیتی هر ساختمان با قیمت های مختلف قابل انتخاب است. همچنین انتخاب دزدگیر مد نظری که نیاز های امنیتی ساختمان را برآورده نماید و همچنین تعداد زوون مورد نیاز برای افزودن سنسور در دزدگیر برقیمت نهایی دزدگیر تاثیر گذار خواهد بود. انتخاب سنسور ها ی تشخیصی مانند سنسور تشخیص حضور با توجه با مساحت فضا و یا سنسور های تشخیص دود و رطوبت و سنسور در و پنجره .. برای بالا بردن امنیت و ایمنی ساختمان تعیین کننده هزینه هوشمند سازی امنیت ساختمان میباشند.

خانه هوشمند آسانه با طراحی دزدگیر های هوشمند در دو مدل ساده و پیشرفته و همچنین پک امنیتی هوشمند راه حل های متنوع امنیتی با قیمت های مختلف ارائه مینماید.  بطوری که  مشتری قادر خواهد بود باتوجه به بودجه مالی خود از بین محصولات انتخاب نماید. دزدگیر هوشمند RF,Wifi یک راه حل امنیتی ساده با قیمت مناسب اما با امکانات مختلف یک گزینه ی  قیمت مناسب برای مشتریان با محدودیت مالی در هوشمند سازی است. پک امنیتی هوشمند نیز علاوه بر یک دزدگیر هوشمند با تمامی امکانات به عنوان یک کنترلر مرکزی خانه هوشمند نیز کاربرد دارد و دارای رله های هوشمند خروجی جهت هوشمند سازی چند وسیله دیگر در منزل کاربرد دارد. و در نهایت از لحاظ قیمتی مقرون به صرفه خواهد بود.

تجهیزات آبیاری هوشمند

آبیاری هوشمند یکی دیگر از زمینه های هوشمند سازی ساختمان است. این بخش از هوشمند سازی نیز در ابتدای امر شاید صرف هزینه خیلی ضروری به چشم نیاید . باتوجه به هزینه های بالای گل و گیاه و  همچنین هزینه های قبض آب و هدر رفت آب که منجر به هزینه بالای نگهداری گیاهان میشود.   با هوشمند سازی آبیاری ، با صرفه جویی هایی که در مصرف اب و آبیاری های منظم و به موقع گیاهان ، تمامی هزینه های ابتدایی راه اندازی جبران خواهند شد.

پک آبیاری هوشمند آسانه امکان کنترل همزمان چهار شیر آبیاری را دارا میباشد به عبارتی با خرید یک رله آبیاری ۴ کانال مشتری قادر خواهد بود چهار سیستم آبیاری هوشمند مجزا را راه اندازی نماید. همچنین این پک آبیاری تمامی لوازم مورد نیاز برای راه اندازی سیستم آبیاری هوشمند را دارا میباشد.

عملگر ها و کنترلر های هوشمند سازی

یکی از تجهیزات جالب و مقرون به صرفه در هوشمند سازی ساختمان همین عملگر ها یا رله های هوشمند میباشند.  رله های هوشمند برای هوشمند سازی تمامی تجهیزات الکتریکی کاربرد دارند. به عنوان مثال برای هوشمند سازی درب پارکینگ ، کرکره برقی، پرده برقی و بسیاری از تجهیزات برقی.  رله های هوشمند در انواع مختلف و امکانات متعدد با تعدد در تعداد خروجی هوشمند با قیمت های مختلف در بازار موجود میباشند. 

خانه هوشمند آسانه با تولید رله های هوشمند در مدل های مختلف تک کانال ، دوکانال ، سه کانال ، چهار کانال و رله هوشمند سیم کارتی ۸ کاناله با امکانات متعدد و قیمت های مختلف راه حل های هوشمند سازی متنوع با تنوع قیمتی برای هوشمند سازی ساختمان طراحی و عرضه می نماید. مشتری میتواند با توجه به نیاز هوشمند سازی و همچنین بودجه و توان مالی انواع رله های هوشمند آسانه را تهیه نماید.

 

۲- مساحت ساختمان

دومین عامل مهم و اصلی در تعیین هزینه هوشمند سازی ساختمان ، مساحت ساختمان مدنظر است. مسلما مساحت ساختمان هرچقدر بالاتر باشد به تجهیزات بیشتری نیز نیاز خواهد داشت. به عنوان مثال یک خانه ۲۰۰ متری با ۴ اتاق خواب و سالن بزرگ مسلما به کلید پریز های هوشمند بیشتری نسبت به خانه یک خوابه دارد. و یا در هوشمند سازی امنیت خانه نیز به دزدگیر با تعداد زوون بالا و سنسور های بیشتری نیاز خواهد داشت. بنابر این ضریب مساحت ساختمان و هزینه هوشمند سازی در موازات هم قرار دارند.

 

۳- نوع سیستم یا پروتکل هوشمندسازی

عامل مهم دیگر در تعیین قیمت خانه هوشمند ، نوع سیستم و پروتکل انتخابی برای هوشمند سازی است. به عنوان مثال نوع سیستم هوشمند سازی بی سیم باشد یا باسیم .

هوشمند سازی با سیم قیمت خرید پایین تری نسبت به سیستم های جدید بیسیم دارد.  اما در نهایت با توجه به  هزینه های تخریب و نصب و هزینه سیم کشی که برای نصب و راه اندازی سیستم های سیمی صرف میشود چه بسا قیمت تمام شده هوشمند سازی سیمی بیشتر از بیسیم میشود.

نکته مهم دیگر اینکه هوشمند سازی بیسیم در همه انواع خانه ها قابل اجراست اما هوشمند سازی سیمی برای خانه های در حال ساخت بیشتر کاربرد دارد. در هوشمند سازی سیمی عامل مهم دیگری که بر قیمت تاثیر گذار است انتخاب نوع پروتکل است. پروتکل های هوشمند سازی سیمی با انواع قیمت های طراحی و پیاده سازی بر قیمت نهای هوشمند سازی خانه تاثیر خواهند گذاشت.

 

۴-برند و شرکت تولید کننده تجهیزات هوشمند سازی

انتخاب تجهیزات هوشمند از یک شرکت معتبر به دلیل ارائه خدمات و محصولات با کیفیت از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و هزینه هوشمند سازی با چنین شرکتی نیز بیشتر خواهد بود ولی به مراتب هزینه نگهداری از سیستم هوشمند سازی کاهش می یابد. تجهیزات هوشمند سازی خارجی به دلیل خرید با ارز مسلما قیمت بسیار بالاتری نسبت به تجهیزات هوشمند سازی ایرانی دارند. بنابر این کشور تولید کننده و برند تجهیزات هوشمند سازی انتخابی عامل مهمی در تعیین قیمت خانه هوشمند بشمار میرود. 

از طرفی تجهیزات هوشمند سازی ایرانی به دلیل تولید در داخل کشور با توجه به معماری و نیاز های داخلی طراحی و تولید میشوند. با ساختمان سازی و سلیقه ایرانی تطابق بیشتری دارند.پیشنهاد می شود محصولات ایرانی جهت هوشمند سازی ساختمان خود تهیه و خریداری کنید زیرا دسترسی راحت تری به نمایندگان خدمات پس از فروش خواهید داشت.

 

۵-نیاز و سلیقه مشتری

در ابتدا برای هوشمند سازی ساختمان باید هدف خود را مشخص کنید که این خانه چه قابلیت هایی را برای شما فراهم نماید. به عنوان مثال برخی از مشتریان صرفا جنبه کاربردی و کارایی تجهیزات هوشمند  را مدنظر دارند به عنوان مثال صرفا میخواهند روشنایی ساختمان را بتوانند از دور کنترل کنند و نیازی به ظاهر تجهیزات هوشمند ندارند ، بنابر این برای این مشتریان از رله ها و مبدل های پشت کلیدی استفاده میشود که قیمت پایینتری دارند. اما چنانچه مشتری علاوه بر کارایی وسیله ، ظاهر شیک و لوکس شدن ساختمان را نیز مدنظر داشته باشد باید از انواع کلید های لمسی و تاچ پنل های مرکزی برای هوشمند سازی ساختمان استفاده نماید.