مشاوره هوشمند سازی ساختمان

این روزها واژه “خانه هوشمند” یا ” ساختمان هوشمند” در بین کسانی که به دنبال تکنولوژی های روز  هستند از جمله  دستاندرکاران صنعت ساختمان زیاد به گوش میخورد. کم کم تجهیزات خانه هوشمند از وسایل لوکس تبدیل به امکانات ضروری یک ساختمان میشوند. در ایران نیز روند استفاده از فناوری ها نو در بخشهای مختلف ساختمان چشمگیر است. باتوجه به تازگی موضوع هوشمند سازی در سالهای اخیر نیاز به آشنایی با هوشمند سازی ساختمان بیشتر احساس میشود. اینکه اصلا خانه هوشمند چیست چه امکاناتی و مزایایایی دارد ، معایب خانه هوشمند چیست ، چگونه اجرا میشود و یا اصلا هزینه و قیمت هوشمند سازی ساختمان چقدر است ؟ همه این ها مواردی است که در ذهن عموم ایجاد ابهام می کند. ما در این مقاله قصد داریم به صورت مختصر این موارد را بررسی کنیم.

 

خانه هوشمند چیست و چرا باید خانه خود را هوشمند کنیم ؟

خوب قبل از هر چیز در ابتدای مشاوره هوشمند سازی ساختمان باید ببینیم که اصلا هوشمند سازی ساختمان چیست و چرا باید خانه هایمان را هوشمند کنیم اصلا چه نیازی به این کار است. به طور اختصار بخواهیم بگویم در ساختمان هوشمند می توان تجهیزات الکترونیکی را هوشمندانه کنترل کرد. تجهیزات الکترونیکی به عنوان مثال تجهیزات روشنایی یا سیستم امنیتی و غیره همگی قابل کنترل از راه دور و قابل برنامه ریزی هستند. نسبت به عوامل و سنسور ها حساس بوده و فرامین صاحب خانه را اجرا میکنند. سناریو های مختلف با توجه به   شرایط مختلف را میتوان در خانه های هوشمند پیاده سازی کرد. برای مطالعه بیشتر و دقیق تر سری به این مطلب ( خانه هوشمند چیست ) بزنید.

خوب حال باید ببینیم چرا باید خانه هایمان را هوشمند کنیم ؟

مزایای هوشمند سازی ساختمان

 

آسایش و راحتی زندگی 

خانه هوشمندیکی از مزایای خانه های هوشمند بدون شک آسایش و راحتی زندگیست. کارهایی مانند روشن و خاموش کردن چراغ های خانه یا سیستم های سرمایشی و گرمایشی در خانه های هوشمند به طور اتوماتیک و یا تنها با فشردن دکمه ای در موبایل قابل انجام است.

صرفه جویی در هزینه ها و انرژی

از اصلی ترین دلایل هوشمند سازی ساختمان ها همین مبحث صرفه جویی در انرژی و هزینه های مربوط به انرژی است.کنترل سرمایش و گرمایش هوشمند ،کنترل روشنایی هوشمند همه این ها نقش های برزرگی در راستای صرفه جوی در مصرف انرژی دارند.

امنیت و ایمنی 

یکی دیگر از مزیت های  ارزشمند در خانه های هوشمند  فناوری های امنیتی هوشمند آنهاست. اجزاء امنیتی هوشمند مانند دزدگیر های هوشمند ، دوربین ها و سنسور های هوشمند و قفل درهای هوشمند ، در کنار یکدیگر امنیت و آسایش را برای کاربران فراهم میکنند.

شیکتر و لوکس تر شدن منزل

شیک تر شدن منزل و ساختمان از سایر ویژگی های خانه هوشمند است. تجهیزات خانه هوشمند با ظاهری مدرن و شکیل کلید های لمسی و صفحه نمایش های دیجیتال ، مطمئنا جلوه ای خاص شیک و مدرن به ظاهر خانه میبخشند. و برای فروشندگان ساختمان نیز یک مزیت برای جلب مشتری بیشتر به حساب می اید.

 

 مشاوره هوشمند سازی ساختمان بررسی نکات و چالش ها

خوب تا به این جای مقاله به صورت اجمالی در رابطه با اینکه خانه هوشمند چیست و چرا باید خانه خود را هوشمند کنیم و مزایای آن صحبت کردیم. حال میخواهیم ببینیم برای خرید و اجرای خانه هوشمند باید چه نکاتی را در نظر بگیریم. ما در جلسات مشاوره هوشمند سازی ساختمان با مشتری ها چندین سوال کلیدی و اساسی را مطرح میکنیم که در این بخش این سوالات را مورد بررسی قرار میدهیم.

۱- هدف از هوشمند سازی ساختمان چیست ؟

افراد با اهداف و انگیزه های مختلفی ممکن است خواستار مشاوره در رابطه با خانه هوشند باشند. به طور کلی میتوان گفت مشتریانی که سراغ خانه هوشمند میروند به طور معمول به ۳ دسته تقسیم بندی میشوند که هرکدام از این مشتریان اهداف خاص خود را برای هوشمند سازی ساختمان دارند.:

  • سازندگان ساختمان 
  • برق کاران ساختمان
  • شخص حقیقی مالک ساختمان برای ملک شخصی

 اگر مشتری جزو دسته سازندگان ساختمان است و قصد فروش ساختمان را دارد بنابر این هدف از هوشمند سازی ساختمان در این افراد فروش بهتر و سود بیشتر در فروش ساختمان است. یعنی  میخواهند با اضافه کردن یک امکان لوکس و چشمگیر ساختمان خود را از سایر ملک های منطقه متمایز کرده و مشتری را بهتر جذب نمایند. بنابر این ظاهر تجهیزات که جلوه ای شیک به منزل بدهد وبه قول معروف در یک نگاه مشتری جذب ظاهر شیک و مدرن تجهیزات شود در اولویت قرار دارد. یکی از مزیت هایی که هوشمند سازی ساختمان برای سازندگان ساختمان دارد علاوه بر جذب بهتر مشتری ، بازگشت هزینه است یعنی سازنده ساختمان به عنوان مثال ۱۰ میلیون صرف هوشمند سازی هر واحد میکند اما در هنگام قیمت گذاری ساختمان ۳۰ میلیون یا حتی خیلی بیشتر به عنوان اینکه این ساختمان هوشمند بوده و متمایز است بر روی قیمت هر واحد اضافه خواهد شد.

دسته دوم از مشتریان که برقکاران ساختمان هستند بیشتر تمایل به اشنایی با امکانات و تجهیزات و کاربردهای هر یک از تجهیزات و گارانتی و پشتیبانی محصولات را دارند که ما برای این مشتریان با نمایش شو روم در شرکت و یا تجهیزات امانی مشاوره لازم را انجام میدهیم.

اما دسته سوم از مشتریان که معمولا بیشتر مشتریان از این دسته افراد هستند. چون برای کاربرد ملک خودشان تجهیزات را خریداری میکنند بنابر این کیفیت و کارایی تجهیزات و همچنین نصب و راه اندازی و پشتیبانی و نگهداری بسیار مهم است. بنابر این برای این افراد باید مشاوره های کاربردی تر و دقیق تری انجام شود همه زوایای هوشمند سازی برسی و راهنمایی شود تا مشتری با اطمینان کامل انتخاب و تصمیم گیری نماید.

خانه هوشمند ایرانی

 

۲- اولویت در هوشمند سازی تجهیزات و بررسی نیاز ها و انتظارات

مساله دوم مورد بررسی در مشاوره هوشمندسازی خانه بررسی اولویت بندی ها و نیاز های مشتری برای هوشمند کردن ساختمان است. برای بررسی این مورد ابتدا باید بدانیم که تجهیزات خانه هوشمند موجود در بازار به طور کلی به چند دسته زیر تقسیم بندی میشود :

 

سرمایش و گرمایش هوشمند

سرمایش و گرمایش هوشمند از بخشهای مهم و ضروری در خانه های هوشمند است. این تجهیزات مهم ترین نقش را در صرفه جویی هزینه ها و انرژی دارند. ازجمله این تجهیزات میتوان به ترموستات های هوشمند ، کلید های کولر آبی هوشمند اشاره کرد.

سیستم امنیتی خانه هوشمند

امنیت جزو لاینفک خانه های هوشمند است. اگر به دنبال بهترین گزینه برای ایمن سازی ساختمان هستید قطعا دزدگیر ها و سیستم امنیتی خانه هوشمند بهترین گزینه انتخابی خواهد بود. سنسور ها تشخیص مختلف ، دوربین های مداربسته و کنترلر های  هوشمند امنیتی از تجهیزات امنیتی هوشمند میباشند.

عملگر های  هوشمند

به کمک عملگر های هوشمند (رله های هوشمند) میتوان تجهیزات مکانیکی الکترونیکی را هوشمند کرد. برای نمونه درب پارکینگ هوشمند و یا کنترلر پرده هوشمند و کنترلر سایبان هوشمند از جمله تجهیزات عملگر هوشمند هستند. که همه این موارد از راه دور و با موبایل قابل کنترل هستند. همچنین قابلیت برنامه ریزی و اتواماتیک شدن را نیز دارند.

انبار و هتل و بیمارستان هوشمند

هوشمند سازی صرفا برای خانه های هوشمند به کار گرفته نمیشود. بلکن هوشمند سازی ساختمان در سطوح بزرگتر مانند بیمارستان ها یا هتل ها و یا انبار ها قابل پیاده سازی است. در هتل ها و بیمارستان های هوشمند بسیاری از کار ها توسط تجهیزات هوشمند به طور اتوماتیک انجام میشوند. همین امر باعث صرفه جویی در هزینه نیروی انسانی خواهد شد.

خوب باتوجه به تجهیزات هوشمندی که در قسمت بالا اشاره کردیم نوبت بررسی نیاز و انتظار مشتری است. باید ببینیم کاربر در کدام یک از زمینه ها نیاز به هوشمند شدن دارد. آیا تمایل دارد کلیه زمینه های هوشمند سازی را پیاده سازی نماید و یا اگر نیاز به همه ندارد کدام بخش ها در اولویت قرار دارند. به عنوان مثال اگر سازنده ساختمان باشد نیاز به روشنایی هوشمند در اولویت بالایی قرار دارد. چرا که کلید پریز های لمسی و هوشمند با ظاهری مدرن جلوه ای شیک و جذاب به خانه خواهد داد و امکانات کنترل با موبایل برای مشتریان خرید خانه بسیار جذاب خواهد بود.

یا به عنوان مثال دیگر برای صاحبان ملک شخصی معمولا کنترل سرمایش و گرمایش هوشمند جزو ابتدایی ترین نیاز است. چرا که افراد در خانه ای که زندگی میکنند به دنبال آسایش و دمای مطلوب برای زندگی هستند در کنار آسایش و راحتی صرفه جویی در هزینه های انرژی نیز برای مالکان خانه بسیار مهم است.

 

۳- میزان بودجه ی مد نظر مشتری

یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در مشاوره هوشمند سازی ساختمان ، مبحث مالی و میزان بودجه ای است که مشتری تصمیم دارد برای هوشمند سازی منزل هزینه کند. قیمت تجهیزات هوشمند سازی ساختمان یکی از مهم ترین عوامل در تصمیم گیری مشتری جهت هوشمند سازی است. با توجه به میزان بودجه ای که کاربر در نظر دارد باید پیشنهاد تجهیزات داد. به عنوان مثال اگر سازنده ساختمان است میتوان صرفا روشنایی پذیرایی و آشپزخانه را که بیشتر در دید است را هوشمند نماید.

 اگر کاربر خانگی است و بودجه ی کمی برای هوشمند سازی در نظر دارد میتوان به عنوان مثال برای هوشمند سازی روشنایی از پشت کلیدی های هوشمند که کلید های سنتی را بدون تغییر کلید هوشمند میکند را پیشنهاد داد.  پشت کلیدی های هوشمند قیمت بسیار پایین تری نسبت به کلید های لمسی دارند با همان کارایی . ولی خوب دیگر جلوه و ظاهر شیک و مدرن در منزل نخواهند داشت. و یا به جای استفاده از کلید های تک پل از یک پنل ۸ پل هوشمند برای کنترل ۸ رله مختلف استفاده کرد. این ها تنها بخشی از پیشنهادات برای اجرای هوشمند سازی ساختمان  با قیمت های مختلف میباشد.

 

۴- نوع و برند تجهیزات خانه هوشمند

مورد دیگر در انتخاب و اجرای خانه هوشمند بررسی نوع خانه هوشمند است. خانه هوشمند از لحاظ پیاده سازی به دو نوع سیمی و بیسیم تقسیم بندی میشود. خانه هوشمند سیمی چون ارتباط اجزا از طریق سیم و اتصالات کابلی میباشد بنابر این نیاز به سیم کشی و در نظر گرفتن جا برای سیم ها و اتصالات دستگاهها دارد. بنابر این خانه هوشمند سیمی برای خانه های در حال ساخت و یا بازسازی کلی مناسب تر است. چرا که برای پیاده سازی نیاز به تخریب و تغییر در سیم کشی ساختمان است.

اما در خانه هوشمند بیسیم تجهیزات و اجزا به طور وای فای و یا رادیویی با هم در ارتباط هستند. در این نوع از خانه هوشمند نیاز به سیم کشی و تخریب وجود ندارد. این نوع از هوشمند سازی برای خانه های ساخته شده مناسب تر است.

برند مورد نظر مشتری نیز یکی از عوامل مهم در تصمیم گیری نهایی است. ایا کاربر تمایل به استفاده از تجهیزات خانه هوشمند خارجی را دارد و یا تجهیزات ساخت ایران را ترجیح میدهد. امروزه باتوجه به پیشرفت هایی که در زمینه تجهیزات خانه هوشمند در داخل کشور رخ داده میتوان به طور قطع گفت که تجهیزات خانه هوشمند ایرانی از لحاظ کیفیت و کارایی رقیب جدی برای تجهیزات خانه هوشمند خارجی هستند و در بسیاری موارد بومی سازی شده و با کیفیت تر نیز می باشند. مسلما قیمت تجهیزات هوشمند سازی ایرانی بسیار پایین تر از نمونه های خارجی می باشد. و پشتیبانی و گارانتی محصولات خانه هوشمند ایرانی قطعا بهتر و در دسترس تر می باشد.

پک کامل

 

۴- مساحت ساختمان جهت هوشمند سازی

یکی دیگر از عوامل مهم در اجرای هوشمند سازی ساختمان ، مساحت خانه میباشد. مسلما خانه های بزرگتر تجهیزات بیشتری نیاز دارند. آیا مشتری تصمیم دارد کل خانه را هوشمند کند و یا تنها بخشی از خانه را هوشمند نماید. به عنوان مثال برای پیاده سازی سیستم امنیتی هوشمند ، مساحت خانه در قیمت تمام شده نهایی بسیار تاثیرگذار است. چرا که باید نسبت به مساحتی از خانه که مد نظر مشتری برای تحت کنترل بودن است ، تجهیزات و سنسور ها را کم و زیاد کرد. هرچه مساحت مد نظر بیشتر باشد تعداد سنسور ها و زوون های بیشتری نیاز است.

به عنوان مثالی دیگر برای خانه های ویلایی معمولا آبیاری هوشمند باغچه یک نیاز ضروری است چرا که معمولا خانه های ویلایی دارای باغ و باغچه هستند و نیاز دائم به سرکشی و آبیاری دارند. پس آبیاری هوشمند برای ویلا ها ضرورت بیشتری نسبت به آپارتمان ها دارد.

این چهار مورد که در بالا اشاره کردیم از اصلی ترین نکات در طراحی و اجرای خانه هوشمند میباشد. مشاوران ما در خانه هوشمند آسانه به طور رایگان و کاملا حرفه ای آماده مشاوره دهی به مشتریان عزیز میباشند. به صورت مشاوره حضوری ، بازدید از ساختمان و یا مشاوره تلفنی ویا حضور و بازدید شوروم در شرکت میتوانید از مشاوره های خانه هوشمند آسانه بهره مند شوید نیاز های خود را مطرح کنید. تجهیزات و امکانات را مورد بررسی قرار دهید تا بهترین تصمیم را برای هوشمند سازی ساختمان اتخاذ نمایید. ما از صفر تا صد هوشمند سازی منزل  یا محل کار و یا پروژه های ساختمانی تان در کنار شما هستیم.

 

خانه هوشمند برای آشنایی با تجهیزات هوشمند سازی آسانه کافیست سری به فروشگاه ما بزنید. تجهیزات خانه هوشمند آسانه را بررسی کنید قیمت ها را ببنید و با امکانات آنها آشنا شوید. برای دریافت مشاوره بیشتر کافیست با شماره های زیر تماس بگیرید. خانه هوشمند آسانه مجری و طراح هوشمند سازی ساختمان در خدمت شماست.