تفاوت هوشمند سازی سیمی و بیسیم . کدام نوع هوشمند سازی ساختمان بهتر است ؟ هوشمند سازی سیمی یا بیسیم ؟

سیمی یا بیسیم

 

 هوشمند سازی ساختمان  یا خانه های هوشمند مبحثی نو در فناوری ها نوین ساختمان است که امروزه در کشور ما هم مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. تنوع زیادی در روشهای هوشمند سازی وجود دارد و یکی از پرسشهای مهم این است که چه روش هایی برای هوشمند سازی ساختمان وجود دارد و انواع و مزیت ها و معایب هریک از نوع هوشمند سازی ساختمان چه چیزهایی است؟  سوال دیگر اینکه کدام نوع هوشمند سازی ساختمان با توجه به نیاز ها و هزینه ها برای ساختمان مناسب است و تفاوت هوشمند سازی سیمی و بیسیم در چیست؟ در این مقاله قصد داریم نگاهی به دو دسته بندی مهم در روش هوشمند سازی ساختمان  ، یعنی هوشمند سازی سیمی و بیسیم بیاندازیم. مزایا و معایب هریک را بررسی کنیم تا راهنمایی برای انتخاب یک مدل هوشمند سازی مناسب را داشته باشیم.

 

خانه هوشمند سیمی چیست ؟

سیستم های سیمی هوشمند سازی ساختمان اولین نوع سیستم های خانه هوشمند محسوب می شود که در ادامه مبحث BMS بروز پیدا کرده.  این روش برای هوشمند سازی از بستر سیمی استفاده خواهد شد. اجزا و تاسیسات از طریق کابل کشی و تابلو برق باهم در ارتباط هستند. در ساده ترین سیستم های سیمی یا کابلی ارتباط دیتا میان تجهیزات  با دو یا چهار رشته سیم برقرار می شود. که دو رشته مربوط به انتقال دیتا و دو رشته جهت انتقال تغذیه تجهیزات  استفاده می گردد.

 

برخی انواع  پروتکل های هوشمند سازی سیمی:

  • Knx
  • LAN
  • Bacnet
  • M-bus
  • S-bus
  • Rs485

 

سیمی

هریک از این پروتکل ها روش های خاص خود را در پیاده سازی سیم کشی های دیتا و تغذیه دارا می باشند. معروف ترین این پروتکل ها ، KNX است ، و بیشتر از سایر سیستم های مدیریت ساختمان یا همان BMS به چشم میخورد.

 

مزایای هوشمند سازی سیمی

خانه هوشمند بیسیم چیست ؟

در این روزگار و عصر فراگیر ارتباطات بیسیم،انتخاب یک روش اجرای بیسیم برای خانه هوشمند  بسیار وسوسه انگیز است. همچنین در بسیاری از موارد، شرایط فیزیکی و محدودیت های ایجاد شده در فضاهای موجود، چاره ای جز اجرای خانه هوشمند بیسیم باقی نمی گذارد. 

در مدل هوشمند سازی بی­سیم دیگر نیازی به سیم کشی برای شبکه دیتا در ساختمان نیست و ارتباط تمامی تجهیزات به صورت وایرلس و از طریق پروتکل های اختصاصی بیسیم میباشد.   خانه های هوشمند بی سیم راحتی و انعطاف پذیری را در فرایند اجرا و توسعه فراهم می کنند، زیرا نصب، نگهداری و گسترش آنها آسان است.

خانه هوشمند بیسیم

 

مزایای هوشمند سازی بی سیم

  • نصب تجهیزات هوشمند سازی بی سیم بسیار آسان و بی درسر است چرا که نیاز به تخریب و سیم کشی ندارد.
  • به دلیل سادگی نصب نیاز به نصاب نمیباشد و خود کاربر قادر به نصب و راه اندازی آن میباشد
  • تغییر و حذف و اضافه کردن تجهیزات بسیار آسان و بی دردسر میباشد.
  • هزینه بسیار کمتری دارد چرا که هزینه کابل کشی و نصاب در مدل بیسیم وجود ندارد.
  • از  راه دور قابل کنترل است و امکان اتصال اینترنتی دارد.
  • سیستم‌های بی‌سیم سرعت اتصال سریع‌تر و عملکرد کلی بهتر را در مقایسه با جایگزین‌های سیمی امکان‌پذیر می‌کنند.

 

معایب هوشمند سازی بیسیم

  • تامین انرژی برای اجزا همچنان مورد نیاز است
  • امکان تداخل سیگنال ها در حالت بیسیم وجود دارد
  • امکان قطعی در ارسال و دریافت سیگنال ها به دلیل دور بودن اجزا وجود دارد

 

 

تفاوت های کلیدی هوشمند سازی سیمی و بیسیم

  • قابلیت اتصال: خانه‌های هوشمند بی‌سیم از سیگنال‌های رادیویی برای اتصال دستگاه‌ها استفاده می‌کنند در حالی که سیستم‌های سیمی به کابل‌های فیزیکی شبیه به کابل شبکه  متکی هستند.

 

  • نصب: نصب یک سیستم سیمی معمولاً به زمان و تلاش بیشتری نسبت به راه‌اندازی یک سیستم بی‌سیم نیاز دارد، زیرا شامل عبور کابل‌ها از طریق دیوارها، کف و سقف است.

 

  • قابلیت اطمینان: سیستم‌های سیمی معمولاً قابل اعتمادتر هستند زیرا مانند سیستم‌های بی‌سیم از تداخل یا قطع سیگنال رنج نمی‌برند. با این حال، فناوری‌های بی‌سیم جدید، پایداری شبکه‌های بی‌سیم را در طول سال‌ها بسیار بهبود بخشیده‌اند.

 

  • امنیت: به دلیل ماهیت فیزیکی، سیستم‌های سیمی امنیت بهتری را برای خانه شما فراهم می‌کنند، زیرا دسترسی افراد مزاحم بدون نفوذ فیزیکی به خانه یا قطع کابل‌ها، سخت‌تر است.

 

  • هزینه: سیستم‌های بی‌سیم معمولاً ارزان‌تر هستند، زیرا مجبور نیستید برای کابل‌های گران قیمت و هزینه‌های نصب که معمولاً با راه‌حل‌های سیمی مرتبط است، پرداخت کنید. گفته می‌شود.

 

پک کامل

 

خانه هوشمند آسانه ، خانه هوشمند بیسیم 

خانه هوشمند آسانه  به عنوان یک شرکت دانش بنیان یکی از اولین شرکت های تولید کننده تجهیزات خانه هوشمند ایرانی است. اکثر تجهیزات هوشمند سازی آسانه به صورت بیسیم تولید میشوند وقابلیت اتصال اینترنتی و از راه دور را دارا میباشند.  سعی ما در این سالها براین بوده تا بتوان با بومی سازی تجهیزات هوشمند سازی ساختمان بتوانیم امکانات یک خانه هوشمند را برای هموطنان عزیزمان در داخل با یک قیمت بسیار بسیار پایین تر فراهم کنیم. خانه هوشمند ایرانی آسانه  در تمامی زمینه های هوشمند سازی ساختمان فعال بوده و محصولات  خانه هوشمند حرفه ای و با کیفیتی در اختیار مصرف کنندگان ایرانی ارائه میدهد.

انواع تجهیزات بیسیم خانه هوشمند آسانه :

با سر زدن به فروشگاه محصولات ما میتوتنید تمام محصولات خانه هوشمند آسانه را ملاحظه نمایید.

 

 

مشاوره هوشمند سازی

مشاوران ما در خانه هوشمند آسانه به طور رایگان و کاملا حرفه ای آماده مشاوره دهی به مشتریان عزیز میباشند. به صورت مشاوره حضوری ، بازدید از ساختمان و یا مشاوره تلفنی ویا حضور و بازدید شوروم در شرکت میتوانید از مشاوره های خانه هوشمند آسانه بهره مند شوید نیاز های خود را مطرح کنید. تجهیزات و امکانات را مورد بررسی قرار دهید تا بهترین تصمیم را برای هوشمند سازی ساختمان اتخاذ نمایید. ما از صفر تا صد هوشمند سازی منزل  یا محل کار و یا پروژه های ساختمانی تان در کنار شما هستیم.