2024 سال خانه هوشمند

استاندارد matter

تکنولوژی خانه هوشمند به  سال 2024 رسیده است در حالی که تعداد زیادی ریزتراشه ارزان، شبکه های پهن باند عالی و وای فای و بسیاری از محصولات خانه هوشمند مقرون به صرفه در دسترس قرارگرفته است. استاندارد جدید خانه هوشمند بنام Matter، سهولت استفاده را بهبود می بخشد در حالی که تمایل به کاهش مصرف انرژی یک برنامه اساسی آن است.

معرفی

حدود 30 سال پس از ساخته شدن “خانه آینده” در جنوب هلند – پروژه ای که از سیستم ها و دستگاه های هوشمند، از جمله فناوری صوتی استفاده می کرد – پذیرش خانه های هوشمند در سطح بالایی در جوامع مختلف قرار گرفته است . این به این دلیل است که تعدادی از فن آوری ها در نهایت در حال همسو شدن هستند.

یکی از مشکلات سیستمهای خانه هوشمند و گجت‌های هوشمند مانند لامپ‌های هوشمند، دستگاه‌های هوشمند روشنایی ، ترموستات ها و دوربین‌ها این بوده که با هم کار نمی‌کنند . اگرچه بازیگران بزرگ مانند آمازون ، گوگل و سامسونگ هاب های یکپارچه کننده برندهای مختلف را ارائه کرده اند ، اما همچنان کارایی کامل این وسایل به واسطه این روش در دسترس نمیباشد.  اکنون، همه اینها در حال تغییر است،  تجهیزات (نسبتا) ارزان زیادی، رابط های کاربری خوب، و همچنین یک برنامه کاربردی وجود دارد که به مشتریان امکان کنترل بهتر وسایل را در خانه می دهد. مهمتر از همه، یک استاندارد جدید نیز وجود دارد که صحنه را تنظیم می کند: Matter، که کارایی اکوسیستم ابزارهای خانه هوشمند را بسیار افزایش می دهد.

فروش ارزان نیمه هادی ها به شدت در حال افزایش است

بیایید با بحث در مورد در دسترس بودن بسیار بهبود یافته وسایل خانه هوشمند مقرون به صرفه شروع کنیم. هر دستگاهی به یک پردازشگر و وسیله ای برای برقراری ارتباط نیاز دارد. بنابراین، هر دستگاه خانه هوشمند دارای یک سیستم ریزپردازنده کوچک است که همچنین می تواند با استفاده از پروتکل Wi-Fi یا بلوتوث ارتباط برقرار کند. اینجاست که بیش از یک دهه پیش زمینه برای رونق دستگاه های هوشمند فراهم شد. محصولات جدید بر اساس معماری پردازنده ESP8266/ESP32 یا ARM Cortex توسعه یافته اند. این معماری یک بلوک ساختمانی ارزان را ارائه کرد که پایه و اساس بسیاری از دستگاه ها شد. انتظار می‌رود تعداد سیستم‌های مبتنی بر ریز پردزنده های تحت فرکانس 2.4 گیگاهرتزی که به صورت تجمعی تولید می‌شوند، در سه سال آینده دو برابر شود و در سال 2026 به دو میلیارد دستگاه در سال 2013 برسد.

امروزه شبکه های پایدار رایج هستند

در عین حال، کیفیت اتصالات شبکه ثابت، از جمله Wi-Fi داخلی پیشرفته از طریق شبکه های مش، بهبود یافته است. شبکه‌های قابل اعتماد و پهنای باند بالا شرط پذیرش کنترل بی‌سیم لوازم خانگی است. زیرا مشتریان ناتوانی در اتصال به ابزارهایی را که کارکردهای اولیه را ارائه می‌دهند، مانند کنترل دمای اتاق یا سیستم‌های روشنایی دوست ندارند. علاوه بر این، در دسترس بودن پهنای باند داده تلفن همراه بالا به مشتریان این امکان را می‌دهد که ببینند چه چیزی در دوربین‌های خانه‌شان وجود دارد: عملکردی که در خیابان‌هایی که زنگ‌های درهای مجهز به دوربین در آن‌ها بیشتر می‌شود، مورد تقاضا است. به همین دلیل است که در حال حاضر دوربین‌ها با خرده‌فروشی‌های بزرگ الکترونیک در دسترس هستند. کمیت دستگاه ها به تنهایی برای توسعه مهم نیست، دستگاه ها باید به زبانی صحبت کنند که توسط داشبورد اصلی قابل درک باشد. این چالش نیز بیش از یک سال پیش حل شده است، به طوری که تولید کنندگان زمان برای توسعه محصولات نوآورانه، مطابق با استاندارد جدید، داشته اند.

استاندارد جدید: Matter

برای مدتی، پلتفرم های بزرگ فناوری، داشبورد و کنترل پنل های خانه هوشمند را در نرم افزار خود گنجانده بودند. به عنوان مثال می توان به کیت خانگی اپل، الکسای آمازون، گوگل هوم، و همچنین سیستم Philips Hue و Home Assistant، یک پروژه منبع باز با دسترسی جهانی اشاره کرد. همچنین شرکت‌های زیادی وجود داشتند که محصولاتی را برای خانه‌های هوشمند ارائه می‌کردند، مانند راه‌حل‌های روشنایی هوشمند از Signify، دوشاخه‌های هوشمند، زنگ‌های در، دوربین‌ها، صدای خانه و لوازم خانگی هوشمند. همچنین، ایکیا طیف وسیعی از محصولات را برای خانه هوشمند دارد. قابلیت همکاری به دلیل استاندارد جدید Matter بسیار بهبود یافته است. این استاندارد جدید برای افزایش سازگاری و قابلیت همکاری دستگاه‌های تولیدکنندگان مختلف طراحی شده است. Matter توسط اتحادیه استانداردهای اتصال توسعه داده شده است. اعضای این اتحادیه عبارتند از اپل، آمازون، گوگل، و همچنین ایکیا، اشنایدر، هواوی، Signify، NXP، Infineon، ST Microelectronics، Tuya، Samsung، Resideo  و …دستگاه‌هایی که بر اساس استاندارد Matter طراحی شده‌اند، در چندین پلتفرم قابل همکاری هستند و موانع بین اکوسیستم‌های متعدد را از بین می‌برند.

ما در انتظار رشد قوی در بازار تنها نیستیم. IDC پیش‌بینی می‌کند که بازار دستگاه‌های خانه هوشمند از سال 2023 تا 2027 سالانه 6 درصد افزایش یابد. دسته بندی محصولاتی که نرخ رشد بالاتر از میانگین را نشان می دهند، سیستم نظارت بر خانه (7.1٪) و روشنایی (13.6٪) هستند. با این وجود، ما فکر می‌کنیم که ارقام رشد محموله ها را دست کم می‌گیرند، همانطور که انتظارات در مورد افزایش مورد انتظار در محموله‌ها در بالا نشان می‌دهد. اگر محموله‌های روی پلت‌فرم ESP8266/ESP32 نشان داده شود، این محموله‌ها تا سال 2026 دو برابر می‌شود. این ریزتراشه‌ها تنها برای محصولات خانه هوشمند استفاده نمی‌شوند. با این وجود، ما فکر می کنیم که نرخ رشد این محصولات بیشتر نشان دهنده افزایش محموله ابزارهای خانه هوشمند است.

نیاز به حفظ انرژی می تواند یک کاتالیزور باشد

جدای از کاربر پسند بودن و قیمت های مقرون به صرفه، بسیاری از شهروندان در حال حاضر نگران ردپای محیطی و مصرف انرژی خود در خانه هستند. ابزارهای هوشمند راه بسیار خوبی برای نظارت بر مصرف انرژی ارائه می‌دهند و در عین حال کنترل بیشتری بر روشنایی و گرمایش خانگی دارند. این امر به ویژه با نوسان قیمت انرژی مرتبط است. قابل ذکر است، برخی از مصرف کنندگان در هلند به دنبال سود بردن از قیمت منفی برق هستند و از ماشین هایی استفاده می کنند که در صورت منفی بودن قیمت ها انرژی زیادی مصرف می کنند. بنابراین، برنامه‌های کاربردی خانه‌های هوشمند می‌توانند نیاز مهم مشتری امروز را برآورده کنند، فراتر از توانایی روشن و خاموش کردن دستگاه‌ها از راه دور. داده‌های گزارشی توسط Park Associates (از طرف Resideo) نشان می‌دهد که 16 درصد آمریکایی‌ها (با پهنای باند) ترموستات هوشمند دارند.

خانه های هوشمند باید ایمن باشند

علاوه بر نیاز به تجربه کاربری عالی، یکی از موانع احتمالی برای پذیرش گسترده محصولات هوشمند احتمالاً ایمنی بوده است. اخیراً اخبار زیادی در مورد دستگاه های ناامن میزبان بات نت منتشر شده است. همچنین، دستگاه هایی که از ارائه دهندگان سرور ابری راه دور استفاده می کنند، داده ها را در خارج از خانه میزبانی می کنند. استاندارد Matter مانند پلت فرم Home Assistant بر امنیت و کنترل محلی پیشرفته متمرکز است. اپل همچنین برای محصولاتی که نشان «Works with Apple Home» را می‌خواهند، یک الزام سخت‌گیرانه در نظر گرفته است. با این وجود، ما معتقدیم که زمینه ای برای خدمات مصرف کننده متمرکز بر نگهداری ایمن یک شبکه داخلی (جدا) وجود دارد.

آیا اپراتورهای مخابراتی می توانند از فرصت هایی که خانه هوشمند ارائه می دهد بهره مند شوند؟

توسعه بازار خانه هوشمند چه سودی برای ارائه دهندگان مخابراتی دارد؟ خانه هوشمند گسترش طبیعی خدمات سنتی اپراتورهای مخابراتی است: ارتباطات ایمن و اغلب ارائه یک جعبه رسانه ای. تاکنون، برخی از ارائه دهندگان مخابراتی در مورد استفاده بهینه از وای فای داخلی به مشتریان مشاوره می دهند. آنها گاهی اوقات بسته های نرم افزاری را برای افزایش ایمنی شبکه و فروش دستگاه های تلفن همراه ارائه می دهند. اکنون که پلتفرم‌های خانه‌های هوشمند و محصولات هوشمند پایدار به نظر می‌رسند و نصب آنها نسبتاً آسان است، ما فکر می‌کنیم که ارائه‌دهندگان مخابراتی می‌توانند به فروشندگان دستگاه‌های خانه هوشمند امن و احتمالاً خدماتی مانند ارائه یک هاب هوشمند در خانه یا دسترسی ابری مورد اعتماد تبدیل شوند. امروز KPN این کار را انجام می دهد. با انجام این کار، مشتریان خوشحال کمتر به سراغ رقبا می روند. با توجه به اینکه کاهش ریزش جام مقدس برای صنعت مخابرات است، بررسی گزینه فروش خدمات نوآورانه ارزش امتحان دارد.