روشنایی هوشمند چیست ؟  معرفی و مزایای هوشمند سازی روشنایی 

روشنایی هوشمند یکی از پرتقاضاترین ویژگی های خانه هوشمند برای افرادی است که به دنبال ایجاد یک تغییر اساسی در محیط  خانه خود هستند. با این حال، نورپردازی هوشمند نه تنها سبک خانه شما را بهبود می بخشد، بلکه می تواند زندگی روزمره را آسان تر و راحت تر کند.

صاحبان خانه مشتاق هستند تا خانه های خود را با جدیدترین و مبتکرانه ترین فناوری روشنایی ارتقا دهند. ما برای کمک اینجا هستیم.در این مقاله قصد داریم روشنایی هوشمند و مزایای آن را برای شما توضیح دهیم. ما بررسی خواهیم کرد که چگونه می توان با هوشمند سازی روشنایی ارزش خانه شما را هم به لحاظ آسایش و امنیت و هم به لحاظ مدرن و لوکس بودن بهبود بخشیم.

روشنایی هوشمند

 

سیستم روشنایی هوشمند چیست؟

روشنایی هوشمند اصطلاحی است که به سیستم های روشنایی که از راه دور با یک دستگاه متصل  مانند موبایل یا تبلت و یا با واکنش به سایر عوامل محیطی یا اجزا هوشمند یا سنسور ها به صورت هوشمند کنترل میشوند ، اطلاق می شود. با استفاده از موبایل می‌توانید چراغ‌ها را تنظیم کنید یا آن‌ها را از هر جای خانه روشن و خاموش کنید. با استفاده از تعریف زمانبندی و تایمرهای متعدد چراغ ها را بر اساس زمان کنترل نمایید.

و یا حتی فراتر از کنترل از راه دور بلکه باتوجه به شرایط مکان و طلوع و غروب خورشید روشنایی منزل به طور هوشمندانه بدون دخالت انسان کاملا اتوماتیک کنترل شود.  یا با تعامل با سایر اجرای هوشمند منزل مانند سنسورهای تشخیص حضور یا سنسور های تشخیص نور با دریافت سیگنال از سنسور ها کاملا هوشمند و اتوماتیک کنترل شوند.

چه نوع هوشمندسازی در زمینه روشنایی وجود دارد؟

روشنایی هوشمند طیف وسیعی از انواع روشنایی و سیستم های روشنایی را پوشش می دهد. این می تواند یک لامپ LED هوشمند با شدت نور قابل تنظیم یا یک سیستم روشنایی خانگی کاملاً برنامه ریزی شده باشد که از طریق تلفن هوشمند، تبلت یا پنل هوشمند نصب شده روی دیوار کنترل می شود و با سایر سیستم های خانه هوشمند ادغام می شود.

روشنایی هوشمند برای چه مکانهایی مناسب است ؟

استفاده از سیستم کنترل هوشمند روشنایی تنها به  روشنایی منزل محدود نمی‌شود و استفاده از این فناوری کاربردهای بسیار گسترده‌تری دارد. برخی از مکان‌هایی که قابلیت استفاده از روشنایی هوشمند را دارند عبارتند از:

هوشمندسازی روشنایی منزل :

روشنایی هوشمند در منازل تحول بزرگی در سبک زندگی و آسایش و راحتی در منزل را برای ساکنین آن فراهم میکند. علاوه بر آسایش و امنیت جلوه ای مدرن و به روز با تکنولوژی های روز روشنایی را به منزل میدهد.

روشنایی هوشمند مشاعات و پارکینگ ساختمان و مجتمع ها:

یکی از دغدغه های قسمت های مشاع و پارکینگ ها در هر ساختمانی همین مبحث روشنایی و مدیریت هزینه های  روشنایی در مشاعات ساختمان هاست. با هوشمندسازی روشنایی پارکینگ و مشاعات ساختمان این مدیریت به طور خودکار و بدون هیچ تنشی میان اعضا ساختمان مدیریت شده و صرف جویی بسزایی در مصرف برق مشاعات خواهد داشت.

روشنایی هوشمند پاساژها و مجتمع های تجاری :

باتوجه به تعدد تجهیزات روشنایی در پاساژها و مجتمع های تجاری مدیریت و کنترل روشنایی در آن کار بسیار پیچیده و سختی است. مسلم است که تعداد زیاد این تجهیزات، مدیریت آن‌ها را دشوار می‌کند. اگر این تجهیزات روشنایی در مراکز تجاری و مراکز خرید به صورت اتوماتیک و هوشمند سازی شوند و مدیریت آن‌ها به صورت هوشمند صورت گیرد ، نیاز به نظارت مداوم آن‌ها هم کمتر ، مدیریت و کنترل نور و هزینه نیز بسیار آسانتر خوهد بود.

 

هوشمند سازی روشنایی در ادارات و سازمانها :

یکی از چالش های بزرگ برای ارگان های خصوصی و دولتی مبحث کاهش مصرف برق این سازمانهاست که حتی در سالهای اخیر شاهد تعطیلی سازمانها و ارگان های بزرگ برای کاهش مصرف برق و جلوگیری از قطعی برق بوده ایم. بنابراین هوشمند سازی روشنایی ادارات وسازمان ها یک نیاز اساسی و اورژانسی برای کشور است که متاسفانه هنوز جدی گرفته نمیشود و باوجود تکنولوژی های به روز روشنایی هوشمند در کشور ، جای خالی هوشمندسازی روشنایی در ادرات و سازمانها به شدت احساس میشود. هوشمدسازی روشنایی در ادارات و سازمانها کمک شایانی به مدیریت مصرف و کاهش مصرف برق در کل کشور خواهد کرد.

روشنایی هوشمند در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی:

 هدف اصلی در سیستم روشنایی هوشمند، مصرف بهینه انرژی و بصورت پیشرفته‌تر تنظیم شدت نور مطابق با محیط و شرایط است. معمولا بیمارستان‌ها بخاطر عدم کنترل مصرف برق، هزینه‌های سنگینی را پرداخت می‌کنند بیماران برای کنترل روشنایی هوشمند نیازی به بلند شدن از تخت نخواهند داشت. به علاوه با ویژگی‌های این سیستم، مانند قابلیت کنترل صوتی نیاز به تماس فیزیکی با کلید‌ها را از بین می‌برد و از انتقال بیماری در این مراکز جلوگیری می‌کند.

نورپردازی هوشمند مدارس و دانشگاها و مراکز آموزشی :

نورپردازی در ساختمان مدارس باید محیط آموزشی دلپذیر و محرکی ایجاد کند. مکانی که دانش آموزان در آن احساس می کنند در خانه خود هستند. به همین دلیل است که نورپردازی باید مطابق با دانش آموزان کار کند و راحتی بصری را برای کلاس های روزانه و عصرانه فراهم کند. علاوه براین هوشمند سازی روشنایی در مدیریت هزینه های برق مصرفی این مراکز کمک شایانی خواهد کرد.

مزایای روشنایی هوشمند چیست؟

نورپردازی هوشمند قابلیتی است که می تواند سبک زندگی  شما را متحول کند. برخی از مزایای کلیدی وجود دارد که زندگی روزمره و راحتی شما را بهبود می بخشد.در اینجا برخی از پرکاربردترین ویژگی های روشنایی هوشمند آورده شده است:

آسایش و راحتی :

نورپردازی هوشمند با هدف ایجاد آسایش برای ساکنین منزل طراحی شده. در هر نقطه ای از منزل که هستید خیلی راحت بدون اینکه نیاز باشد از جای خود بلند شوید تنها با یک کلیک برروی گوشی و یا یک فرمان صوتی ساده میتوانید چراغ ها را روشن خاموش یا شدت نور را کنترل کنید، به همین راحتی !

تنظیم نور دلخواه :  

برخلاف LED های سنتی، چراغ های هوشمند چندین گزینه برای تنظیم روشنایی، تناژ و حتی رنگ دارند. با استفاده از انواع دیمر ها و نورهای RGB هوشمند میتوانید نور محیط را به سبک دلخواه خود در زمان های متفاوت تنظیم نمایید و محیط را از یکنواختی و کسالت دربیاورید. به عنوان مثال هنگام تماشای تلویزیون ، نورمحیط را به حالت سینمایی تنظیم نمایید ، و یا هنگام مطالعه و کار تنها با یک فرمان صوتی یا یک کلیک  نور محیط را مناسب برای مطالعه تنظیم نمایید.

کنترل و مدیریت روشنایی به صورت اتوماتیک :

با تنظیم سناریو های مختلف روشنایی بر اساس ساعات شبانه روز و یا با توجه به طلوع و غروب خورشید و یا حتی در تعامل با انواع سنسور های تشخیصی مانند سنسور نور یا سنسور حرکت می توانید کنترل روشنایی منزل را به صورت خودکار و اتوماتیک تنظیم نمایید. به عنوان مثال با نزدیک شدن به غروب خورشید کم کم چراغهای منزل روشن و با نزدیک شدن به ساعت خواب چراغها کم کم خاموش شوند. یا روشنایی حیاط با غروب خورشید روشن و با طلوع خورشید خاموش شود. با تعامل با سنسور های تشخیص حضور تنها با حضور افراد در محیط چراغ ها روشن شوند و در صورت عدم حضور برای صرفه جویی چراغها خودکار خاموش شوند.

صرفه جویی در مصرف انرژی و هزینه های آن :

از آنجایی که نورپردازی هوشمند همیشه از یک طرف روشنایی لازم و از طرف دیگر سایر عوامل خاص در محیط را در نظر می گیرد، در دراز مدت انرژی زیادی را ذخیره خواهید کرد.  از اتلاف نور غیرضروری و مصرف انرژی بیهوده جلوگیری خواهد کرد. همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم در سازمان ها و ارگان های بزرگ دولتی و خصوصی که برخی اوقات به تعطیلی و یا قطعی و جیره بندی برق منجر میشوند ، با هوشمند سازی روشنایی صرفه جویی شگرفی در مصرف برق در کل کشور خواهد شد.

کنترل ازراه دور و از هر جایی :

مهم نیست چقدر سعی می کنیم به خاطر بسپاریم، همه ما چراغ های خانه را روشن گذاشته ایم. خیلی وقتها پیش آمده که از منزل و یا محل کار خارج میشویم و فراموش میکنیم که چراغها را خاموش کنیم با نصب روشنایی هوشمند، این دیگر جای نگرانی نیست. با استفاده از روشنایی هوشمند خیلی راحت از هر جایی از دنیا که هستید خیلی راحت با یک گوشی می توانید چراغ های منزل یا محل کار را چک کنید و در صورت روشن بودن تنها با یک کلیک گوشی چراغها را از آنسر دنیا خاموش نمایید.

کلید پریز لمسی

امنیت خانه با روشنایی هوشمند :

با تعریف سناریوی مسافرت زمانی که از خانه دور هستید چراغ‌ها در زمان‌های مختلف روشن و خاموش می‌شوند تا از بیرون از منزل وجود شخص در خانه را تداعی نمایید و همین امر عامل بادارنده امنیتی مهمی در جلوگیری از سرقت منزل خواهد بود. با ادغام روشنایی هوشمند با آلارم های خود می توانید امنیت خانه خود را بهبود ببخشید. در صورت شناسایی متجاوز، سیستم امنیتی شما می تواند چراغ های شما را روشن کند.

روشنایی و سرگرمی خانه هوشمند:

حتی می توانید سرگرمی های خانگی خود را با ادغام چراغ های هوشمند با سیستم صوتی یا سینمای خانگی بهبود بخشید. این می تواند نورهایی باشد که با فشار دادن Play به طور خودکار کم نور می شوند، یا لامپ هایی که در پشت تلویزیون شما قرار می گیرند و درخششی ایجاد می کنند که با آنچه روی صفحه اتفاق می افتد مطابقت داشته باشد.

انواع تجهیزات روشنایی هوشمند 

لوازم هوشمند مختلفی برای سیستم‌های روشنایی هوشمند  وجود دارد که می‌توان از جمله‌ی آنها به کلید های لمسی هوشمند ، مبدل های هوشمند کلید سنتی ، لامپ های ال ای دی هوشمند ، سرپیچ های هوشمند ، روشنایی RGB هوشمند ، پریز هوشمند ، دیمر های هوشمند اشاره کرد

کلید لمسی هوشمند 

کلید لمسی یکی از تجهیزات پر کاربرد برای نورپردازی هوشمند است. به کمک این محصول هوشمند می توانید نور و روشنایی محل را از راه دور وی بصورت خدکار کنترل کنید. جهت دسترسی از راه دور به کمک موبایل، اتصال کلید هوشمند به اینترنت الزامی است.  به راحتی میتوانید با ورود به اپلیکیشن خانه هوشمند و لمس آیکون مربوط به کلید، لامپ های خود را روشن و خاموش کنید.

از طرفی ظاهری شیک و مدرن کلید های لمسی برای کاربران بسیار جذاب بوده و جلوه ای مدرن و لوکس به منزل خواهد داد. سناریو های مختلف هوشمند بر اساس زمان میتوان به این کلید ها ی لمسی داد. تا در زمان های مختلف هر یک از خروجی ها را خاموش یا روشن نماید.

کلید های لمسی هوشمند آسانه در انواع ۲پل ، ۳پل و ۴ پل  موجود است که بدون نیاز به سیم کشی خاص و یا تخریب دیوار به راحتی در قاب های استاندارد قدیمی جای گذاری میشوند. این محصولات به صورت مستقیم یا اینترنتی قابلیت کنترل دارند. همچنین قابلیت سناریو پذیری ، کنترل بوسیله ریموت رادیویی از جمله مشخصات کلید های لمسی آسانه میباشد.

مبدل کلید سنتی به هوشمند

چنانچه به دلایل مختلف از قبیل حفظ ظاهر دکور محل   امکان تعویض کامل کلید سنتی نباشد ، خانه هوشمند آسانه راه حل مناسب و کاربری عرضه کرده است. استفاده از مبدل های کلید سنتی به هوشمند جایگزینی مناسب برای تعویض کلید و پریزها است. مبدل ها یک رله بسیار کم جاست که به راحتی درون قوطی کلید برقی سنتی قرار میگیرد و تمام امکانات یک کلید هوشمند را برای کنترل روشنایی در اختیار کاربر قرار میدهد.

 به راحتی میتوانید با اضافه کردن این مبدل کلید سنتی در پشت کلیدها علاوه بر روش معمول روشن و خاموش کردن روشنایی، آنها را بوسیله ریموت رادیویی و همچنین از راه دور با استفاده از موبایل کنترل کنید. برای اتصال این ماژولها به اینترنت ، نیازی به هیچ دستگاه واسطی ندارید .

 

لامپ های LED هوشمند

لامپ های هوشمند ال ای دی یکی از ساده ترین راههای هوشمند سازی روشنایی است. برای داشتن یک روشنایی هوشمند با استفاده از لامپ های هوشمند کافیست لامپ هوشمند رو به سرپیچ ببندید. با استفاده از گوشی به لامپ متصل شده و کنترل کنید به همین سادگی.  لامپ های رنگی RGB این امکان را فراهم میکنند تا در زمان های مختلف رنگ روشنایی را با موبایل تغییر داده و یا سناریوهای مختلف روشایی را برای آن تنظیم نمود.

 

سرپیچ هوشمند 

یکی دیگر از راه های آسان برای هوشمند سازی روشنایی استفاده از سرپیچ های هوشمند است. کافیست این سرپیچ را بر روی سرپیچ قدیمی ببندید و لامپ را بر روی این سرپیچ هوشمند ببندید. به همین راحتی بدون نیاز به تخریب و سیم کشی لامپهای شما هوشمند میشوند.

تمامی امکانات روشنایی هوشمند از جمله اتصال ریموت با موبایل و RF ، کنترل از راه دور اینترنتی ، قابلیت سناریو پذیری و زمانبندی را تنها با تعویض سرپیچ در اختیار خواهید داشت.