چگونه اینترنت اشیا و آبیاری هوشمند باعث بهبود صرفه جویی در مصرف آب می شوند

 

فناوری های اینترنت اشیا به سرعت در حال تبدیل شدن به یک عنصر اصلی در صنعت کشاورزی هستند ، زیرا بیشتر عملیات کشاورزی در مقیاس گسترده به دنبال بهینه سازی اقدامات خود و کاهش هدر رفتن آب هستند.

به گفته بانک جهانی ، حدود ۷۰٪ آب شیرین جهان برای کشاورزی استفاده می شود ، اگرچه این برای تأمین جمعیت در حال گسترش در سالهای آینده کافی نیست. در حقیقت ، تخمین زده می شود که تولیدات کشاورزی برای همگام شدن با تقاضای روزافزون مواد غذایی ، باید ۵۰ درصد و برداشت آب ۱۵ درصد افزایش یابد. با این حال ، نوآوری های اخیر در آبیاری هوشمند ، ابزارهای مدیریت آب موثرتری را در اختیار کشاورزان قرار داده است که ممکن است به حداکثر بهره وری و به حداقل رساندن اتلاف آب کمک کند.

آبیاری هوشمند

آبیاری هوشمند چیست؟

به طور کلی ، آبیاری هوشمند به اجرای فن آوری های پیشرفته و تجهیزات متصل به اینترنت برای نظارت ، تجزیه و تحلیل و کنترل مصرف آب اشاره دارد. در بیشتر موارد ، این شامل نصب “کنترل کننده های هوشمند” است که می تواند به طور خودکار برنامه های آبیاری را متناسب با شرایط آب و هوایی و خاک تنظیم کند. این سیستم های کنترلی اغلب باهوش مصنوعی و برنامه های یادگیری ماشین همراه هستند که امکان مدیریت دقیق تر و برنامه ریزی آبیاری را فراهم می کنند. اکثر فن آوری های آبیاری هوشمند تحت دو طبقه بندی قرار می گیرند:

 

کنترل مبتنی بر سنسور:

این روش از اندازه گیری های واقعی حسگرهای نصب شده محلی استفاده می کند تا به طور خودکار زمان آبیاری را به دمای دقیق ، بارندگی ، رطوبت و رطوبت خاک موجود در یک محیط خاص تنظیم کند. این داده ها همچنین با اطلاعات آب و هوایی تاریخی تکمیل می شود تا اطمینان حاصل شود که کشاورزان می توانند شرایط نامساعد را پیش بینی کنند.

 کنترل مبتنی بر سیگنال:

برخلاف کنترل های مبتنی بر سنسور ، این سیستم های آبیاری هوشمند به داده های آب و هوایی ارسال شده توسط رادیو ، تلفن یا برنامه های تحت وب متکی هستند. این سیگنالها معمولاً از ایستگاههای هواشناسی محلی ارسال می شوند. 

 

اگرچه سیستم های آبیاری آنالوگ برای مدتی در کشاورزی تجاری مورد استفاده قرار گرفته است ، تقریباً همه برنامه های آبیاری سنتی بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی کار می کنند. این امر معمولاً کشاورزان را برای تغییرات ناگهانی هوا آماده نمی کند و می تواند منجر به آبیاری و هدر رفتن قابل توجهی شود. سیستم های آبیاری هوشمند مدرن به قابلیت های خودگردان مجهز شده اند که منجر به برنامه های دقیق تری برای آبیاری می شوند که شرایط واقعی محل رشد را منعکس می کنند.

 

آبیاری هوشمند

 

بررسی بازار آبیاری هوشمند

اکثر برنامه های کاربردی آبیاری هوشمند پیشرفته مجموعه ای از سخت افزارها ، نرم افزارها و سیستم عامل های مدیریتی ویژه را برای جمع آوری ، ذخیره و تجزیه و تحلیل داده های زیست محیطی ترکیب می کنند. بر اساس گزارش سال ۲۰۱۸ که توسط MarketsandMarkets گردآوری شده ، بازار آبیاری هوشمند ۶۹۶٫۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ برآورد شده است و انتظار می رود طی ۶ سال بعد با رشد ۱۶٫۳۰٪ رشد کند. عوامل اصلی این گسترش بازار عبارتند از:

  • ظهور فناوری های اینترنت اشیا.
  • افزایش ابتکارات دولتی و غیرانتفاعی با هدف صرفه جویی در مصرف آب.
  • هوشمند شدن شهرها و نیاز به سیستم های کنترل آبیاری کارآمد.