آبیاری هوشمند

سیستم آبیاری هوشمند چیست ؟

بحث کمبود آب و کاهش آن، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کنونی بشر است. این مساله در کشورهایی که در مناطق گرم و خشک قرار دارند بیشتر قابل لمس و درک است. این در حالی است که ما همه‌ روزه شاهد استفاده بیش از نیاز و غیر اصولی آب و انرژی هستیم . آبیاری هوشمند راه حلی عملی برای رفع تمام مشکلات  مربوط به معضل کم آبی امروز بشر میتواند باشد . زیرا استفاده از سیستم های هوشمند و تایمر آبیاری هوشمند  برای استفاده بهینه از منابع آبی با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را خواهد داشت.

با کمک  آبیاری اتوماتیک هوشمند بهترین زمان آبیاری را با کمک سنسورها ی رطوبت تشخیص داده و مدیریت و کنترل آبیاری را از هر مسافتی از باغ و باغچه خود در دست گیرید . بدون اینکه نیازی به حضور فیزیکی شما در آن مکان باشد ،  تنها با یک گوشی همراه و اینترنت می توان کنترل آبیاری از راه دور را در دست گرفت.

کنترل‌کننده‌های آبیاری هوشمند  ،  شرایط  آب و هوا، شرایط خاک، تبخیر و مصرف آب گیاه را  هوشمندانه در نظر میگیرند . باتوجه به نیاز گیاه اقدام به آبیاری اتوماتیک گیاه می کنند. به این دلیل است که صفت هوشمندی برای آن در نظر گرفته شده .

 

هوشمندی سازی آبیاری با اینترنت اشیا

مساله هوشمندی هر جا وارد شود بهینه‌سازی را با خود به همراه دارد . هوشمندی در آبیاری نیازمند جمع‌آوری داده‌هایی است که بتواند براساس این داده‌ها و بررسی روابط آنها اطلاعات تولید کرده و در نهایت با پردازش اطلاعات، دانش تولید کند . با استفاده از این دانش امکان بهینه‌سازی مصرف آب به وجود خواهد آمد. در این مسیر، حسگرهای مختلفی برای جمع‌آوری داده‌ها از سطح زمین طراحی شده است. 

به‌عنوان مثال تشخیص این‌که خاک دقیقا در چه زمانی به رطوبت نیاز دارد به واسطه استفاده از حسگرهای سیستم هوشمند آبیاری  قابل پیش‌بینی است . حسگرهای رطوبت‌سنج در سطح زمین هر لحظه میزان رطوبت خاک را بررسی کرده و داده‌ها را به مرکز جمع‌آوری داده در سیستم آبیاری هوشمند  طراحی شده ارسال می‌کنند . 

داده‌ها به‌صورت خام وارد سیستم شده و روابط بین آنها بررسی می‌شود .  اگر داده‌های مربوط به میزان رطوبت خاک، روند خشک ‌شدن خاک را نشان دهند ، سیستم‌های آبیاری را برای حفظ رطوبت خاک فعال می‌کند. در این روش آبیاری، آب فقط زمانی به خاک می‌رسد که نیاز است. به‌این‌ترتیب در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.

آبیاری هوشمند

همچنین در روش هوشمند آبیاری، اطلاعات مربوط به گیاهان مختلف امکان ثبت در سیستم را دارد . به‌طور کلی همه گیاهان به میزان مساوی نیازمند آبیاری نیستند . شناخت انواع گیاهان در قدیم به‌صورت سنتی توسط کشاورز صورت می‌گرفت و بر اساس این شناخت، میزان آبیاری متفاوت بود. اما در روش نوین با توجه به نوع گیاه و اطلاعات دقیق آن امکان آبیاری به میزان کافی فراهم شده است. نکته حائز اهمیت این‌که در آبیاری سنتی گاهی گیاه به دلیل آبیاری بیش از حد از بین می‌رفت.

خانه هوشمند

 

مزایا و معایب سیستم آبیاری هوشمند

در این بند قصد داریم برخی از مزایا و معایب  سیستم هوشمند آبیاری را مورد بررسی قرار دهیم ببینیم آیا با در نظر گرفتن  قیمت سیستم آبیاری هوشمند ،  امکانات  و راهکارهایی که برای هوشمند کردن و اتوماتیک کردن آبیاری  در اختیار ما قرار میدهد در صرفه جویی هزینه و زمان برای ما جوابگو خواهد بود یا نه .

جلوگیری از هدر رفت آب در سیستم آبیاری هوشمند :

یکی از بهترین و مهمترین مزیت هوشمند سازی آبیاری جلوگیری از هدر رفت آب است . یکی از راهکارهایی که آبیاری هوشمند در اختیار ما قرار میدهد این است که باتوجه به داده هایی که سنسور های رطوبت در اختیار سیستم قرار میدهد ، سیستم آبیاری خودکار خود تشخیص می دهد که آیا گیاه نیاز به آبیاری دارد یا نه .  مثلا چنانچه باران باریده باشد و خاک رطوبت  کافی داشته باشد یا اینکه هوا به اندازه ای گرم و آفتابی نبوده که باعٍث تبخیر شدن رطوبت خاک شود  بنابر این با توجه به اطلاعات سنسور ها سیستم هوشمندانه میزان و تایم آبیاری را مدیریت میکند .

کنترل از راه دور در سیستم هوشمند آبیاری :

یکی دیگر از مهمترین مزایای استفاده از این سیستم آبیاری هوشمند ،  این است که از هر جایی از جهان این امکان را دارید که وضعیت رطوبت  باغ و گلدانهای خود را چک کنید شیرهای آب را باز و یا  بسته کنید از وضعیت باز یا بسته بودن شیرهای آب مطلع شوید ، و یا  زمانبندی های مختلف را برای سیستم تایمر آبیاری هوشمند تعریف نمایید .

 

زمانبندی آبیاری با تایمر آبیاری هوشمند  :

امکان تعریف زمانبندی های مختلف برای آبیاری اتوماتیک  باغ و باغچه . در سیستم های آبیاری اتوماتیک این امکان را دارید که با استفاده از تایمرهای آبیاری هوشمند ، زمانبندی های مختلف را برای آبیاری اتوماتیک گیاهان تعریف نمایید تا به طور اتوماتیک راس زمان های تعریف شده در تایمر آبیاری ، سیستم شروع به آبیاری نموده و پس از تایم مشخصی آبیاری را قطع نماید .

 

صرفه جویی در زمان و هزینه :

مسلما هر هوشمند سازی در هر زمینه شاید در ابتدای امر کاری لوکس و گران  به نظر برسد و لی قطعا یکی از بهترین مزایای هوشمند سازی در هر زمینه ای در انتها منجر به صرفه جویی مالی و صرفه جویی در زمان با ارزش شما خواهد شد . صرفه جویی در هزینه پرداختی برای آب ، صرفه جویی در هزینه رفت و آمد به محل مورد نظر برای آبیاری مستقیم ، صرفه جویی در هزینه استخدام  نیروی انسانی ، صرفه جویی در زمان صرف کردن برای آبیاری دستی و این زمان برای شما هزینه است .

 

معایب سیستم آبیاری هوشمند

شاید میتوان گفت هزینه راه اندازی سیستم آبیاری هوشمند نسبتا بالا باشد و هر چه مساحت محل مورد نظر بیشتر باشد، تعداد بیشتری از این سیستم ها را باید به کار گرفت.

اما اگر بخواهیم واقع بینانه به سیستم نگاه کنیم هزینه هایی که بعد از اجرای سیستم هوشمند آبیاری صرفه جویی خواهد شد مسلما هزینه ابتدایی راه اندازی را جبران خواهد کرد .

چالش های آبیاری

فرض کنید که قصد مسافرت دارید  ، یکی از مسائلی که در اولین وحله در ذهن شما ایجاد نگرانی میکند گلدان ها  و باغچه کوچک شماست که در مدت زمان نبود شما در منزل چگونه آبیاری شوند ؟

و یا شما باغ  یا ویلایی دارید که امکان سر زدن هرروزه  به آن را ندارید زیرا که نیازمند صرف وقت و هزینه برای سر زدن و آبیاری آنها را برای شما در پی خواهد داشت و یا  لازم است بدانید که الان باغچه و گیاهان شما در چه وضعیتی هستند ایا نیاز به آبیاری دارند یا با بارش باران رطوبت کافی  دارند و نیاز به آبیاری مجدد نیست . یا اصلا وقت آن را ندارید که دائما وضعیت و رطوبت باغچه یا گلدان ها را چک کنید ببینید نیازمند آبیاری هستند یا نه می خواهید این کار هوشمندانه و با توجه به نیاز هر گلدان و نوع گیاه مورد نظر به صورت اتوماتیک آبیاری شود .

 

راهکارهای هوشمند سازی آبیاری در خانه هوشمند :

خانه هوشمند آسانه با ارائه بهترین راهکارها در زمینه هوشمند سازی ، در راستای نیاز به هوشمند سازی آبیاری نیز راه کار های نوینی را  ارائه میدهد . به جد میتوان گفت جزو یکی از بهترین سیستم آبیاری هوشمند تولید داخل است  .

سیستم آبیاری هوشمند آسانه یک پیشنهاد عالی برای آبیاری اتوماتیک گیاهان است . چه برای مصارف خانگی کوچک مانند آبیاری گلدانها و باغچه و یا برای مصارف بزرگ مثل گلخانه ها و باغ ها .

هوشمندی در آبیاری

با استفاده از سیستم آبیاری هوشمند آسانه با خیال راحت بدون نگرانی از بابت آبیاری باغچه و گلدان ها به مسافرت بروید .  چرا که سیستم هوشمند آبیاری آسانه با توجه به نیاز خاک و یا با برنامه ریزی هایی که کاربر برروی سیستم تنظیم می کند ، به صورت اتوماتیک راس تایمی که تعریف شده ، باغچه و گلدان ها را آبیاری خواهد کرد .

امکان کنترل از راه دور با اینترنت 

با استفاده از سیستم آبیاری از راه دور آسانه خودتان به صورت اینترنتی در هر زمانی می توانید باغ و یا ویلای خود را از هر جایی که هستید آبیاری کنید . تنها با استفاده از گوشی موبایل و یک مرورگر اینترنت حتی بدون نصب هیچ اپیکیشنی از راه دور شیر آب را باز کرده و گلدان ها و باغچه را آبیاری نموده و مجدد شیر اب را ببندبد به همین راحتی !

 

پشتیبانی از فرمان صوتی گوگل

و یا با استفاده از امکان Google Assistant تنها با صدا زدن سناریوی تعریف شده با فرمان صوتی گوگل سیستم آبیاری را قطع و وصل نمایید .

 

امکان تعریف سناریو برای آبیاری اتوماتیک

و یا با تنظیم سناریو های مختلف برای تایمر آبیاری هوشمند آسانه  ، این امکان فراهم است تا راس زمان های تعریف شده و به میزان تنظیم شده آبیاری اتوماتیک و خودکار انجام خواهد شد . با استفاده از اپلیکیشن خانه هوشمند آسانه  ، ضمن کنترل آبیاری از راه دور ،  این امکان را دارید تا برنامه ریزی را تغییر داده و مطابق با شرایط جدید تعیین کنید.

امکان کار با سیستم در محل 

دستگاه آبیاری هوشمند آسانه با ذخیره سازی تنظیمات تعریف شده توسط کاربر در داخل خود سیستم بدون نیاز به اینترنت و به صورت محلی کار می کند ودر صورت نیاز به تغییر تنظیمات و یا اطلاع از وضعیت شیر های آبیاری از راه دور نیاز به اینترنت دارید .

امکان دریافت بازخورد از فرمان های ارسالی و تغییر وضعیت سیستم

هنگامی که از راه دور شیر های آب را باز و بسته میکنید با پیام بازخوردی که از سیستم ارسال میشود اطیمنان حاصل میشود که فرمان به صورت صحیح اجرا شده و حتی می توان با تعریف دریافت الارم در سناریو ها چنانچه وضعیت شیر های آب تغییر کرد با ارسال ایمیل یا اس مس از تغییر وضعیت شیر های آب مطلع شوید.