هوشمند سازی ، هوشمند سازی ساختمان

هوشمند سازی ساختمان

 

اصطلاح هوشمند به طور فزاینده ای در بین ما وجود دارد: ساعت هوشمند، تلویزیون هوشمند، تلفن هوشمند … که برای تعریف محصولات هوشمندی استفاده می شود که نتیجه تکامل فناوری های جدید به کار رفته در زندگی روزمره است. اما مفهوم هوشمند سازی در ساختمان چیست و چه معنایی دارد.

 

هوشمند سازی ساختمان چیست ؟

ساختمان هوشمند ساختمانی است که از فناوری استفاده می کند تا امکان استفاده هوشمند ، کارآمد و اقتصادی از منابع را فراهم کند و در عین حال محیطی امن و راحت را برای ساکنان ایجاد کند. ساختمان‌های هوشمند ممکن است از طیف وسیعی از فناوری‌های هوشمند موجود استفاده کنند. اینترنت اشیا (IoT)، سیستم های مدیریت ساختمان BMS و هوش مصنوعی از جمله مکانیسم ها و فناوری هایی هستند که ممکن است در هوشمند سازی ساختمان به کارگرفته شوند. ساختمان هوشمند که به عنوان خانه هوشمند نیز شناخته می شوند، بار دیگر فناوری را در خدمت مردم قرار دادند تا محیط های راحت، ایمن و سازنده تر را ایجاد کنند.

 

ساختمان هوشمند چگونه کار می کند؟

یک ساختمان هوشمند از هوش خود برای جمع‌آوری داده‌های کاربردی از دستگاه‌های کاربر، حسگرها، سیستم‌ها و سرویس‌های موجود در محل استفاده می‌کند. استفاده از این داده ها باعث می شود که ساختمان هم قابل برنامه ریزی باشد و هم به نیازهای کاربران و مدیر ساختمان پاسخگو باشد.

 

تفاوت هوشمند سازی ساختمان و سیستم مدیریت ساختمان BMS

سیستم مدیریت ساختمان (BMS) که با نام سیستم اتوماسیون ساختمان (BAS) نیز شناخته می‌شود، یک سیستم کنترل‌شده توسط کامپیوتر است که در ساختمان‌ها نصب می‌شود و تجهیزات مکانیکی و الکتریکی ساختمان مانند تهویه، روشنایی، سیستم‌های منبع تغذیه را کنترل و مشاهده می‌کند. 

ساختمان های هوشمند فراتر از مفهوم اتوماسیون ساختمان (BMS)، یکی از ویژگی های کلیدی اینترنت اشیا هستند. یک سیستم ساختمان هوشمند باید بتواند داده‌هایی را که از حسگرها جمع‌آوری می‌کند ارزیابی کند و به طور خودکار بتواند روی داده‌ها عمل کند، 

یک ساختمان هوشمند از هوش خود برای جمع‌آوری داده‌های کاربردی از دستگاه‌های کاربر، حسگرها، سیستم‌ها و سرویس‌های موجود در محل استفاده می‌کند. تا بتواند بر اساس داده ها تصمیمات هوشمند بگیرد. وسایل برقی، روشنایی، گرمایش، تهویه مطبوع، تلویزیون،، سیستم های امنیتی و دوربین ها از راه دور و از هر جای دنیا با استفاده از دستگاه تلفن همراه کنترل می شوند.
 

 کاربرد های هوشمند سازی :

 ساختمان های هوشمند را میتوان به  هوشمند سازی خانه های شخصی ، ادارات و ساختمان های تجاری ، محل کار و کارخانه ها و انبارها تعمیم داد.  اصطلاح ساختمان هوشمند معمولاً به ساختمان‌های تجاری اطلاق می‌شود، در حالی که اصطلاح خانه هوشمند معمولاً به خانه‌های خصوصی اشاره می‌کند، اما بسیاری از عملکردها یکسان است و بنابراین اصطلاحات با هم همپوشانی دارند. خانه هوشمند در واقع جزئی از کل مفهوم هوشمند سازی ساختمان را شامل میشود.

خانه های شخصی هوشمند :

خانه های هوشمند برای بهبود امنیت و آسایش ساکنان، امکان کنترل از راه دور بسیاری از لوازم خانگی، سیستم روشنایی، سیستم سرمایش و گرمایش ، نظارت بر مصرف انرژی و کنترل سیستم های امنیتی خانه طراحی شده اند. در خانه هوشمند دستگاه‌هایی هستند که زمان‌بندی خودکار روشن یا خاموش شدن وسایلی مانند چراغ‌ها و ماشین‌های لباسشویی را امکان‌پذیر می‌کنند. 

smart home

دفاتر و ساختمان های اداری و تجاری هوشمند

یک ساختمان اداری یا مجتمع تجاری و یا هتل ها و بیمارستان های هوشمند کنترل خودکار و متمرکز آب و برق سازه، روشنایی، گرمایش، تهویه، امنیت، فضاهای پارکینگ، مدیریت زباله، آسانسورها و خروجی های اضطراری، کنترل دسترسی به سیستم های کامپیوتری و نگهداری باغ و تجهیزات را امکان پذیر می کند.

ساختمان هوشمند

هوشمند سازی هتل ها نیز چندین سال است که طرفداران بسیاری  در سرتاسر دنیا پیدا کرده است. چرا که هتل های هوشمند امنیت و آسایش بیشتری را برای مسافران فراهم میکنند. فناوری هتل هوشمند این پتانسیل را دارد که نه تنها تجربه اقامت خوب را برای مهمانان را فراهم نماید. بلکه در راستای بهبود مدیریت هتل ، صرفه جویی در انواع انرژی  و منابع مالی را برای صاحبان هتل فراهم میکند.

مزایای هوشمند سازی :

 

  • کاهش و مدیریت  مصرف انرژی :

یکی از اصلی ترین مزیت های ساختمان های هوشمند مدیریت و صرفه جویی در مصرف انرژی است. هوشمند سازی سیستم روشنایی با قابلیت های  تنظیم نور محیط باتوجه به ساعات مختلف روز و شب و روشنایی بیرون از منزل ، روشن و خاموش شدن چراغ های هوشمند با توجه به اطلاعات سنسور های حضور نقش بسزایی در پایین آوردن مصرف برق دارد.

سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند نیز از مهمترین اجزا هوشمند سازی ساختمان بشمار میرود. با تنظیم زمانهای روشن خاموش شدن سیستم های سرمایش و گرمایش باتوجه به اطلاعات دما که از سنسورهای دما دریافت میشود ، هم دمای محیط مطلوب خواهد بود هم تاثیر بسزایی در  صرفه جویی  انرژی خواهد داشت.

 

  • امنیت و ایمنی بالاتر 

یکی یگر از مزیت های هوشمند سازی ساختمان بالا رفتن امنیت و ایمنی ساختمان است. تجهزات امنیتی مانند دوربین ها ، دزدگیر های هوشمند و انواع قفل های هوشمند ، سنسور های تشخیصی مانند حرکت و چهره امنیت یک ساختمان را با درصد بالایی تضمین خواهند کرد. انواع تجهیزات ایمنی مانند حسگر های دود و آتش و یا نشتی گاز کنترل اتوماتیک فلکه گاز و آب با شیرهای برقی ایمنی ساختمان را به طرز هوشمندانه ای تامین خواهند کرد.

 

  • آسایش و راحتی ساکنان

خانه‌های هوشمند تلاش می‌کنند تا هر گونه آسایش و  راحتی ممکن را به کاربران ارائه دهند.  با استفاده از تجهیزات هوشمند و تعریف سناریوهای مختلف کاربر قادر است تنها با یک اپلیکیشن ساده برروی موبایل از هر جایی از دنیا تجهیزات خانه را کنترل نماید. با استفاده از گجت ها و ریموت های مختلف در خانه هوشمند اسایش برای ساکنان ساختمان های هوشمند فراهم  است.

 

  • تعریف و اجرای سناریوهای هوشمند

 امکان تعریف انواع سناریو های هوشمند بر اساس داده های سنسور ها و یا بر اساس تایمر های مختلف  یکی از اصلی ترین ویژگی های ساختمان های هوشمند بشمار میرود. با این امکان بسیاری از کارهای ساختمان مانند نورپردازی یا ابیاری و.. به صورت اتوماتیک و خودکار انجام خواهد شد.

 

  • افزایش قیمت ساختمان :

اضافه شدن امکانات متمایز کننده هوشمند سازی به ساختمان و تاثیر بسزایی که در لوکس ترشدن و شیک تر شدن ساختمان دارد طبعا باعث بالارفتن  قیمت آن خواهد شد. این یک امتیاز بسیار خوب برای خریداران و  سازندگان ساختمان خواهد بود

 

انواع تجهیزات هوشمند سازی ساختمان 

 

خانه هوشمند

 

تجهیزات هوشمند سازی روشنایی

 

انواع  حسگر های نور و حضور ، کلید ها و پریز های هوشمند ، انواع لامپها و مبدل های هوشمند و کنترل های نور رنگی از نمونه تجهیزات روشنایی هوشمند بشمار می آیند.

ترموستات

 

تجهیزات هوشمند سازی سرمایش و گرمایش

 

انواع کلید های هوشمند کولر آبی و گازی ، سنسور های دما و کلید های هوشمند ترموستات در زمینه هوشمند سازی سرمایش و گرمایش ساختمان طراحی و تولید میشوند.

سیستم امنیتی

 

 

تجهیزات امنیتی و ایمنی هوشمند ساختمان

 

دزدگیر های خانه هوشمند ، انواع سنسور های تشخیصی ، دوربین های مداربسته هوشمند ، قفل ها ی هوشمند ، سنسور های دود و نشت گاز از جمله تجهیزات ایمنی و امنیتی در ساختمان ها هوشمند بشمار میروند.

خانه هوشمند

 

تجهیزات هوشمند آبیاری

 

تجهیزات آبیاری هوشمند شامل کنترلر های هوشمند ، بازوی شیر برقی ، انواع تایمر ها  و سنسور های رطوبت و دما  ، برای هوشمند سازی آبیاری فضای سبز ساختمان ها ، گلخانه ها و باغ ها کاربرد دارند.

اینترنت اشیا

 

عملگر های هوشمند تجهیزات برقی

 

عملگر ها یا رله های هوشمند با قرار گیری در سر راه هر وسیله مکانیکی  برقی ، آن  را هوشمند خواهند کرد. ماننده پرده برقی یا درب پارکینگ برقی با رله های هوشمند قابل اجراست.

تاچ پنل

 

 

هوشمند سازی تجهیزات صوتی و تصویری

 

بلند گوهای هوشمند ، تلویزیون های هوشمند همه تجهیزاتی هستند که امروزه در اکثر خانه ها وجود دارند اما اگر این تجهیزات با سایر تجهیزات هوشمند سازی در ارتباط باشند ، هوشمندیشان چند برابر خواهد شد.

هوشمند سازی ساختمان با تجهیزات هوشمند سازی آسانه 

خانه هوشمند آسانه همسو پیشرفتهای این فناوری نوین تلاش دارد تا نیازهای مختلف هوشمند سازی را تأمین نماید.  شرکت دانش بنیان آسانه با تکیه بر آخرین فناوری های روز دنیا در زمینه هوشمند سازی و اینترنت اشیا ، محصولات متنوعی را در زمینه هوشمند سازی ساختمان طراحی و تولید نموده است.

تجهیزات هوشمند سازی آسانه در اکثر زمینه های هوشمند سازی ساختمان  تولیدات متنوع و با کیفیتی را ارائه می نماید. تمامی محصولات کاملا تولید داخلی بوده و با توجه به نیازها و شرایط بومی ساختمان سازی در کشور طراحی و تولید شده اند.

 

تجهیزات روشنایی هوشمند آسانه :

خانه هوشمند آسانه محصولات متنوعی در زمینه روشنایی هوشمند باتوجه به نیاز های ساختمان سازی داخلی و درنظر گرفتن سلایق و علاقه مندی های مختلف تولید نموده است. انواع کلید های لمسی هوشمند در مدل های تک پل ، دو پل ، سه پل و چهارپل در رنگ های مختلف طراحی و تولید نموده است.

انواع مبدل های کلید های سنتی به هوشمند  آسانه ، پشت کلیدی های هوشمند ساز که براحتی داخل قاب های کلید جا شده و یک کلید سنتی را بدون تغییر اساسی در ظاهر آن هوشمند سازی خواهد کرد.

تمامی کلید ها و مبدل ها ، هوشمند بوده و دارای ماژول وای فای میباشند . امکان اتصال اینترنتی و کنترل با موبایل را دارند. به راحتی و بدون تخریب و سیم کشی خاص قابل نصب میباشند. دارا تایمر داخلی و سناریو های مختلف می باشند.

 

تجهیزات هوشمند سازی سرمایش و گرمایش آسانه

یکی از مهمترین بخش ها در مبحث هوشمند سازی ، هوشمند سازی سرمایش و گرمایش ساختمان است. تجهیزاتی که کنترل سرمایش و گرمایش منزل را بتوان با توجه به دمای منزل هوشمندانه کنترل کرد. این تجهیزات غالبا با استفاده از داده هایی که از سنسور های دما دریافت می کنند ، دمای محیط را هوشمندانه کنترل میکنند. همین امر باعث صرفه جویی بسزایی در انرژی خواهد شد.خانه هوشمند آسانه  نیز محصولات کاربردی و خلاقی در زمینه سرمایش و گرمایش هوشمند ارائه میکند.

 

تجهیزات امنیتی هوشمند آسانه

مسلما امنیت یکی از اساسی ترین زمینه های هوشمند سازی ساختمان است. چرا که کاربران با صرفه هزینه هوشمند سازی به دنبال ایجاد امنیت و آرامش در ساختمان هستند. خانه هوشمند آسانه نیز در جهت تامین امنیت خانه های هوشمند محصولات امنیتی کاملی را طراحی و تولید نموده است. دزدگیر های هوشمند آسانه در دو مدل پیشرفته و کاربردی ، امکانات امنیتی هوشمندی را در اختیار کاربران میگذارد. پک های امنیتی آسانه با صرفه و اقتصادی امکانات کاملی را ارائه مینمایند.

 

 

هوشمند سازی آبیاری آسانه

آبیاری هوشمند و خودکار یکی از ارکان هوشمند سازی در ساختمان است. طوری که بدون نگرانی باغچه و فضای سبز ساختمان به موقع به صورت اتوماتیک با توجه به نیاز باغچه و شرایط آب و دما ، هوشمندانه آبیاری شود. خانه هوشمند اسانه نیز راه کار جامع و کاملی را در زمینه هوشمند سازی آبیاری ارائه می نماید.

کنترلر های تایمر دار آسانه با تایمر داخلی و اتصال اینترنتی و دریافت داده های سنسور ها آبیاری فضای سبز ساختمان را هوشمندانه مدیریت خواهند کرد.

ویژگی های محصولات هوشمند سازی ساختمان آسانه 

شرکت دانش بنیان آسانه با تکیه بر آخرین تکنولوژی های هوشمند سازی و اینترنت شیا محصولات خانه هوشمند مبتنی بر نیازهای داخل کشور را طراحی و تولید مینماید. داخلی بودن و ایرانی بودن محصولات آسانه مزیت های بسیاری را نسبت به محصولات خارجی برای مصرف کنندگان دارد. از جمله این مزایا :

 

smart home
 
طراحی باتوجه به استاندارد ها و نیاز های ساختمان سازی داخلی
خانه هوشمند
در دسترس بودن شرکت و پاسخگویی سریع و پشتیبانی مطمئن
صرفه جویی در انرژی
قیمت بسیار پایین تر نسبت به نمونه های مشابه خارجی
کلید برق هوشمند
 
امکان نصب توسط نصابان خود شرکت
اینترنت اشیا
 
عدم مشکل قطعی و کارنکردن به دلیل تحریم ها و سایر مسائل مربوط به اینترنت
کلید لمسی دو پل
 
امکان ادغام با انواع تجهیزات هوشمند سیمی و بیسیم

سایر ویژگی های فنی  تجهیزات هوشمند سازی آسانه :

 

  • نصب سریع و آسان بدون نیاز به تغییر سیم کشی ساختمان
  • ظاهری شیک و تنوع بالا در طراحی ظاهر
  • اتصال به سرور های ابری اسانه و تعریف انواع سناریو های اینترنتی
  • دارای سیستم امنیتی قوی و عدم امکان نفوذ
  • عدم تداخل اجزا با یکدیگر و سیستم های همجوار
  • ارتباط از راه دور و اینترنت بدون نیاز به امکانات پیچیده
  • امکان کنترل مستقیم توسط موبایل بدون نیاز به اینترنت
  • امکان کنترل وسایل در شبکه لوکال بدون نیاز به اینترنت
  • دارای سیگنال قوی و پوشش آنتن بالا
  • امکان توسعه پوشش آنتن با کمترین هزینه
  • نرم افزار کاربردی و آسان به زبان فارسی
  • امکان نصب نرم افزار در چند گوشی و کار همزمان
  • دارای نرم افزار اندروید و وب اپ برای آیفون و دسکتاپ
  • قابلیت نصب در قوطی کلیدهای استاندارد
  • ارتباط دوطرفه اجزای خانه هوشمند و فیدبک
  • ارتباط با IFTTT
  • امکان کنترل از طریق فرمان صوتی google assistant
  • امکان کم و زیاد کردن اجزا بدون وقفه در سیستم
  • امکان تعریف چندین سناریو بصورت نامحدود